Tűhegynyi csodák garmadái között

Tűhegynyi csodák garmadái között

Előző cikkemben (Örök pillanatok – tűhegynyi érintések, találkozások) mást ígértem, mint amiről most írok, de szememet több olyan dolog állította meg, amire tervezgetéseimben nem számítottam. Az egyik annak felismerése, aminek rohanó napjainkban és világtempónkban nem nagyon szentelünk időt: az egyházi naptár vasárnapjainak nevei. Húsvéttól pünkösd fele zarándokolva, két jeles, a feljebbvaló generációk által sokkal jobban ismert és tartott vasárnap között járunk…

Mögöttünk, április 21-én volt a Jubilate vasárnap, előttünk, április 28-án jön a Kantate vasárnap. Mindegyikhez szép, üzenetes Igék tartoznak. Jubilate, ünneplés vasárnapjához például a 66. zsoltárból ezek:

Az anyag, a teremtett világ, a természet, a föld, a matéria kezd valami elképesztő, utánozhatatlan néma zsoltározásba az Úrnak, a Teremtőnek, mintha valóban lelke lenne a földnek.

A remény teológusa, a 98 éves Jürgen Moltmann professzor számos könyvében fejezeteket szentel a kozmikus spiritualitásnak. Nem csak annak, hogy a teremtett világban érzékelt számos gyönyörű jelenség láttán (napfelkelte, napnyugta, fényjátékok az égen, víztükrön, egy virág ritmusos ébredése, pompázása és elmúlása, nyílás-csukódás tánca a Mindenható előtt, a gyümölcsök illata, a fák és erdők ezernyi színpompája, hangja, éneke, az összetéveszthetetlen fanyar-üdítő erdőillat, a béta iononok apálya-dagálya, s még mi minden!) a bibliai korok emberei, s Jézus is istenmagasztalásba kezd.

Maga a teremtettség létezésének, foganásának, fejlődésének, kibontakozásának ritmusaival, fázisaival, a hatalmas élővilág létének himnuszával, a meghajló tér hódolásával képes sokkal következetesebb istenhódolásra, mint ahogyan azt az emberek teszik vagy leginkább nem teszik.

A létezés lüktető ódája. Valóban: a föld leborul előtted, és énekel neked, énekli neved dicséretét, Uram. És mi? Hogy megyünk el a még látható csodák mellett! Átrobogunk Nr 1-es autókkal ébredő, harmatcseppes hajnalokon, sebesség giljotinjainkkal tiporva-vágva az útra tévedt kisebb-nagyobb állatokat. Hadd ne soroljam az öko-elidegenedés és a humán-eligenedés durva, agresszív jeleit, amelyekkel egyre inkább telítődik a látóterünk, s a mozgásterünk.

A planetáris vagy egyszerűen a földszagú lelkiség gyakorlására olykor ellenállhatatlan kényszert érzek. Digitális kori  exodussal ilyenkor elindulok a közelünkben emelkedő Kálvária-dombra vagy beülök kocsimba, s kihajtok a hegyek közé. Közeli, csendes vízpartokhoz. Meg-megölelem az öreg, olykor nyikorogva szólongató fák törzsét, kortársaimat és barátaimat. Leülök az erdőfürdőzéshez a mohás sziklákra. Hátizsákomban hordott Losungom és kis Bibliám Igéit hagyom belecsorogni, belezsolozsmázni a természetillatú csendbe, és a lelkembe.

Hírdetés

S el-eljátszom drága anyanyelvünk szócsodáival. Például ezzel az egyszerű kérdőszavunkkal: MI-CSODA? Belefülelek az évezredekbe, amelyekben magyar, kun, hun, s csak Isten tudja, milyen őseim ajkán milliárdszor elhangozhatott e szó, olykor felháborodottan, indulattal: Na, ez meg micsoda már megint! Máskor meg rácsodálkozva, ámulva-bámulva, elismerést-felismerést ajándékozóan: Micsoda csoda, micsoda kegyelem, micsoda szépség, micsoda fantázia, micsoda remekmű! Valóban, csoda-dagályok, csoda-áradások élménytengerei, szépség-tengerei partján élünk!

Ezek olykor tűhegynyiek, apró csodák, amiket testedben, lelkedben érezhetsz, környezetedben is felismerheted jelenlétüket, családodban, társad életében is. Látó szemeket, beleérző, másokra hangolódó lelket kérjünk ezek felfedezéséhez. Kínai régi bölcs mondás: A keresztyén embernek egy nap alatt több csoda adatik, mint a hitetlennek egy életen át. Mert mi lélekkel nézünk és látunk!

A micsoda csodák világában minden embernek vannak kötelességei, feladatai. De ki mondja el ezt? Akár az iskolában, ki neveli gyermekeinket a spirituális felelősségre és tapintatra? Egyre elképedve látom, milyen környezetterhelő módon élnek sokan. Ki sem kell lépnem a lakóépületből, s már látom a felhalmozott szemetet a lépcsőházban, olykor napokig ugyanazt. Meg sem teszek 50 métert, eldobált papirzsebkendők, energiaitalok, sörök összetaposott dobozai, csikkek, s még mi minden. Nem csoda, hogy ez a környezetterhelő öko-neveletlenség sok helyen bevonzza a városokba a patkányokat, a ragadozókat. Rókák, medvék jóízűen lakmároznak az emberi felelőtlenség maradványain.

Ezért lehet ünnepelni nem csak Kantate vasárnapján azt, hogy vannak tanösvények, természettúrák, biciklitúrák, zarándoklatok, amelyek kiviszik az embereket a szabadba. Nem csak egészségvédelmi, hanem környezetvédelmi, természetvédelmi, életvédelmi céllal. Tűhegynyi vagy ujjhegynyi természetízlelésre. Apró csodákra kinyitva szemüket. Reánk következő vasárnapon ezt hirdetik a 98. zsoltár Igéi: „Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodákat tett!”.

Nem véletlen, hogy a remény teológusa legutóbbi könyvének ezt a kettős címet adta: Bölcsesség a klímaválságban – az élet teológiájának távlatai. Érthetjük így is: bölcsen a klímaválságban. Ebben az idős professzor szíve az életvédelemért, a teremtett világ féltéséért dobog, s benne a fenntartható életért. Ez indíthatta, hogy minden keresztyént és nem keresztyént arra ösztönözzön: legyünk védőügyvédei, szószólói a teremtett világnak. Hat pontban ezért megfogalmazta a természet jogait, amiket tiszteletben kellene tartanunk. Íme:

Ma még többé-kevésbé igaz a több ezer éves zsoltár jelképesen valós fogalmazása:

Azért, hogy ez így megmaradjon a digitális korban, a mesterséges intelligencia korában is, s hogy mindnyájan kicsit tudatosabb öko-ügyvédek, ne pedig kártékony fogadatlan prókátorok legyünk, ezért a lelkünket, gondolkodásunkat kell jobban ráhangolni Isten teremtett világára. Ökológiai reformációra van szükség! Kezdjük el már hajnalban: nyissuk ki szemünket, fülünket, szívünket környezetünk felhangoló, meg lehangoló jeladásaira. S tegyük meg, amit még lehet.

Dr. Békefy Lajos/Felvidék.ma


Forrás:felvidek.ma
Tovább a cikkre »