A koronavírus okozta járvány a szlovák médiapiacon is megtette a hatását. A lakosság egyre nagyobb érdeklődéssel figyelte a friss híreket, hiszen napról napra változtak a szabályok. A nagy érdeklődés a médiapiaci változásokban is megmutatkozott, de nem feltétlenül volt minden szereplő az átalakulás nyertese.
Arról már lapunk hasábjain is írtunk, hogy a sportközvetítések terén nagy átrendeződés következett be, elsősorban a cseh tulajdonban lévő Markízához köthető csatornák miatt. A Nova és a szlovákiai kistestvér egyébként is számos közös projektet valósított meg az elmúlt évek során, tegyük hozzá, nagy sikerrel, így tavaly nyáron a Fortuna liga mellett a nagy európai fociközvetítéseket is megszerezték, azóta pedig a népszerű cseh–szlovák zenei tehetségkutató új évadát is eredményesen leadták.
Januárban a Survivor újbóli bevezetésével próbálkoztak, már kevesebb sikerrel, vagyis azt látjuk, hogy nem minden jön be a szlovák piacon sem.
Új szereplők
Az elmúlt évben ugyanakkor a három legnagyobb tévés szereplő mindegyike a sport felé vette az irányt. A köztévé és a JOJ is új sportadót indított, miután a Markíza erősödését is érezni lehetett a piacon.
A kérdés persze az is lehetne az olvasó részéről, hogy az élő közvetítésekre építő sportadók miért is annyira fontosak, ha a műfajból eredően drága egy-egy napot műsorral megtölteni? A választ leginkább a piaci folyamatokban kell keresnünk, hiszen egyre inkább átalakulóban vannak tartalomfogyasztási szokásaink is.
Változó igények
A külföldi sorozatok és mozifilmek már a Netflixen, vagy illegális letöltések révén jutnak el az érdeklődőkhöz, így a szlovák csatornáknak maradnak a saját gyártású műsorok és a sport.
Mindkettő előállítása sokba kerül, de az infotainment (szórakoztató információközlés) mellett a hazai gyártású sorozatok is jókora szeletet „hódítanak” a nézettségi versenyben.
Az pedig szinte mindegy, hogy a Jednotka, a Markíza vagy a JOJ adja az új és érdekes formátumot, képes több százezres közönséget a tévé elé vonzani, miközben a reklámidő ára is az egekbe szökik.
Mérethatékonyság
És máris ott vagyunk a kérdés megválaszolásánál, hogy miért van értelme egyre több tematikus csatornát indítani. A reklámidő jobb értékesítése céljából, hiszen így több adó reklámideje is értékesíthető, miközben a tartalomszolgáltatás költségei is jobban osztódnak, vagyis mérethatékonyság szempontjából is kifizetődőbb.
Nincs szó tehát semmi forradalmiról, egyszerűen csak a gazdaság számos területén jellemző trendek késéssel ugyan, de a szlovák tévés piacon is egyre jobban érzékelhetők.
A nézők ebből annyit érzékelnek, hogy nő a kínálat, de akár pluszköltségekkel is számolniuk kell, ha kedvenc focibajnokságuk fizetős csatornára költözik, mint az ősszel történt.
Netes térnyerés
Egyébként is fel kell készülnünk arra, hogy a hagyományos kábelszolgáltatói csomagok helyett más megoldásokat választanak majd a nézők. A Markízához köthető Voyo is a streamingben szeretne erősödni, de a köztévé is valami hasonlóban gondolkodik. Igaz, az RTVS működését ismerve nem kell attól tartanunk, hogy gyors változásra kerül sor.
A sportcsatorna indulása is jócskán tolódott, s bár Jaroslav Rezník tavaly már jelezte, 2023-ban akár egy hírcsatornát is indítanának, addig még számtalan kérdést kell megválaszolni az RTVS körül.
Egyedül, nem véletlenül
A hírcsatornák hazai piacán így tehát továbbra is egyedüli szereplő marad a TA3, amely múlt héten jelentette be, hogy Michal Voráček és a Blueberg Media megvásárolta az Ivan Kmotríkkal fémjelzett Grafobal Grouptól a cég részvényeit.
A vállalat ügyvezetői Michal Voráček és Ján Svoboda lesznek, a harmadik Zuzana Martináková marad, aki a Hír és Publicisztikai Központ vezetője. Projektvezetőként Svoboda írányítja majd a munkát, aki a Pravdát is birtokló vállalat elnökségéből érkezett a hírcsatornához.
Változások tehát biztosan lesznek, kis humorral megjegyezhetjük, feltehetően kevesebb anyag készül majd a jövőben a Slovan focistáiról, hiszen az is Kmotrík érdekeltségébe tartozik.
A 20 éves hírcsatorna jövője gazdasági szempontból lesz a legnagyobb kihívás, de természetesen a piacon elfoglalt monopolhelyzete miatt politikai tekintetben is érdekes.
Drága műfajról lévén szó számtalan nehézséggel jár, ezért aztán nem véletlen, hogy a nagy kereskedelmi adók még nem vágtak bele a hírműfajba.
Folyamatos átalakulás
Összességében elmondhatjuk, a koronavírus okozta járvány idején a képernyő vagy a tévék előtt ülő nézők egyre nagyobb kínálatból választhattak, s ez a trend feltehetően a jövőben csak fokozódni fog. A netes tartalomszolgáltatók egyre inkább személyre szabott tartalmakat fognak kínálni, hiszen pontosan követni tudják az igényeinket, a lineáris tévézés pedig az élő show-műsorok és a sportközvetítések felé fog eltolódni. Arra pedig szintén fel kell készülnünk, hogy a tartalom eléréséért is többet kell majd fizetnünk, s nem feltétlenül csak a reklámok megtekintésével.
Megjelent a Magyar7 hetilap 2022/5. számában.
Forrás:ma7.sk
Tovább a cikkre »