„Bombaként robban”: Magyar nyelven is megjelent XVI. Benedek és egy ateista matematikus vitája

Az Új Ember kiadványok új kötete igazi kuriózum, hiszen ebben egy ateista matematikus, Piergiorgio Odifreddi érveire XVI. Benedek emeritus pápa válaszol. A Kedves teológus pápa! Kedves ateista matematikus! – Párbeszéd hit és értelem, vallás és tudomány között című könyv immár személyesen is megvásárolható az Új Ember május 18-án újranyitott könyvesboltjában.

A kötethez Török Csaba teológus, egyetemi tanár írt előszót. Az alábbiakban ebből idézünk.

„Egy olyan kötet kapcsán, amelynek a címe szinte minden egyes szavával »bombaként robban«: hívő és ateista, pápa és matematikus, hit és értelem – legfőképpen pedig korunk egy hívószava: párbeszéd!

Mindazonáltal – a buberi »talán« igazában is bízva – megengedhetem magamnak, hogy éppen ezen összefüggésrendszerből kiindulva kísérletet tegyek a kezünkben tartott mű kritikus ajánlására, ajánló kritikájára.

A hit és a hitetlenség, a keresztény teizmus és a nyugati ateizmus »párkapcsolatának« számos fejezetét megírták már az európai szellemtörténetben. Mindegyiknek megvolt a maga sajátos tónusa, atmoszférája, a társadalomelméleti iskoláktól a logikai (neo)pozitivizmusig, a gyakorlati valláskritikától a politikai egyházellenességig, mindannyiszor más és más tudományok eredményeit hívva segítségül.

Hírdetés

Hogy mi lehetett ennek az oka? Az a fajta »látszat-megnyílás«, amelyet a »Pogányok Udvara« projekt kapcsán Odifreddi felemlít? Vagy esetleg a felületesség, a pontatlanság, amelyet Ratzinger–XVI. Benedek egyes tételei kapcsán felró a matematikusnak? Bizonnyal sok összetevője van ennek az állapotnak, de talán a legfontosabb egyfajta (nem mindig tudatosuló) magatartás, amelynek gyökere látszólag a Szentírás buzdításában rejlik: »Timóteus, őrizd meg a rád bízott kincset. Kerüld a világias, üres fecsegést, az áltudomány ellenvetéseit, amelyeket némelyek átvettek, és el is tévelyedtek a hittől« (1Tim 6,20–21). Vagyis: van egy biztos hit, amit megkaptunk azoktól, akik az isteni tekintély hordozói a szemünkben; és éppen ezért minden eltérő álláspontot a tévelygés szóval kell illetnünk, s határozottan le kell küzdenünk.

Ez a meglátás, miszerint a megőrzés egyfajta házőrző funkció (»Ide senki ne tegyen be, s ne is vigyen ki innen semmit!«), csak részben feleltethető meg a bibliai mondat intenciójának. Hiszen a »hit« mint olyan nem pusztán fogalmi felépítményt jelent a hivatkozott az I. század végi szövegben, hanem annál jóval többet: az életmód, a gondolkodás átalakulását (megtérés mint metanoia) és az egzisztencia »útirányának«megváltoztatását (megtérés mint episztrofé). Ráadásul a felemlített eltévelyedés »házon belüli« problémaként lépett fel, a tévtanítások, a bontakozó eretnekségek, belső szakadások képében, amelyekről az újszövetségi levelek bőséggel számot adnak. Éppen ezért a Timóteushoz címzett intést intellektuális bezárkózásként és minden ellentétes meggyőződéssel szembeni erőszakos fellépésként érteni tévedés.

Eközben természetesen igyekeztek a »kívülállók« számára befogadható, az őáltaluk logikusnak és hitelesnek tartott gondolkodás keretei közé illeszkedni igyekvő válaszokat adni a felmerült vádakra. Ezzel betöltöttek egy másik, nem elhanyagolható feladatot, amely minden korok összes kereszténye előtt áll: »Urunkat, Krisztust szentül tiszteljétek szívetekben, legyetek mindig készen rá, hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek« (1Pt 3,15).”

*

A kötetet Domokos György fordította magyar nyelvre, megjelenését a József Szövetség támogatta.

Magyar Kurír


Forrás:magyarkurir.hu
Tovább a cikkre »