A Woyzeck komáromi előadásáról: brutális dráma egy lebombázott színházban – KÉPEKKEL

A Woyzeck komáromi előadásáról: brutális dráma egy lebombázott színházban – KÉPEKKEL

Több szempontból is figyelemre méltó Georg Büchner: Woyzeck című befejezetlen drámájának komáromi előadása. A Komáromi Jókai Színház és a Pozsonyi Színművészeti Egyetem együttműködésében született a produkció, amelyben négy felvidéki magyar színinövendék szerepel. Másrészt zseniális Ari-Nagy Barbara dramaturg munkája, aki Thurzó Gábor fordítása nyomán készítette a szövegkönyvet.

A rendkívül kreatív előadást létrehozó Béres Attila rendező az alapos drámapedagógia mellett, az emberi hibák és defektek felnagyított bemutatásával együtt, megtalálta a dráma komikus elemeit is. A nézőtéri derültség néhány másodpercre oldotta az egy részben előadott, nem véletlenül tizennyolc éven felülieknek ajánlott darab mindvégig dermesztő feszültségét. A látványt létrehozó Kovács Alíz munkája Komáromban ritkán látható színpadi miliőt eredményezett.

Fóliával borított világvégi kaszárnya

A hatvanas években megjelent kritikákban azt írták, hogy a Woyzeck nehezen színpadra állítható mű, probléma a gyakran változó színtér, gond a sok kellék mozgatása.

Most olvasom, hogy Béres Attilát az orosz–ukrán háború során lebombázott mariupoli színház látványa inspirálta a díszletvilág megteremtésében, mert így is szeretne reflektálni arra a kilátástalanságra és nyomorra, amelyben az emberek a háború sújtotta szomszédos országban élnek. Kovács Alíz tervezővel építkezési fóliával borítottak be mindent. Így vannak, meg nincsenek is falak, mindenki életterébe beláthatunk. Ponyvával takarták le a színpadot is. Balra, fent egy félig felrobbantott lépcső látható. Ezen ment volna a Holdhoz és a Naphoz a darabbeli Nagyanya meséjében szereplő kisfiú? Vagy itt jött volna vissza a Földre? Amely addigra nem volt más, mint egy felborult fazék.

A közönség nem süppedhet párnázott foteljei biztonságába a nézőtéren. A színpadra rakott székekből kell végignéznie a nem mindennapi történetet.

A színpadi világvégi kaszárnyában zajlik Woyzeck kiképzése. Itt nem létezhet más feladat, csak amiket az operakedvelő, álruhában rappelő Kapitány és az emberkísérleteket folytató Doktor kitalálnak. Woyzeck, a kiskatona engedelmesen borotválja az őt állandóan amiatt ostorozó Kapitányt, hogy túl sokat gondolkodik és állandóan rohan. Eszi a borsót, ahogy a Doktor rendeli, mert általa szeretné megfejteni, miként választható ketté az emberi tudat. Woyzeck a kiállt kínokért járó pénzt azután Marie-nak adja, akitől az egyház által meg nem áldott gyermeke született. Egyetlen fix pontja az asszony. Mindent miatta tűr. Azután egy szép napon színre lép az izmos, kigyúrt macsó Ezreddobos, és kikezd Marie-val.

Most múlik pontosan és Extreme Terror

Hírdetés

Egy bizonyos. Daniel Schmolling 1817-ben leszúrta barátnőjét, Johann Christian Woyzeck pedig 1821 nyarán hét késszúrással megölte a szeretőjét. A gyilkosságok évekig foglalkoztatták az embereket. Az orvosi szakvélemények, illetve a peranyag nyilvánosságra hozása pedig alapot teremtett Büchner számára, aki orvoscsaládból származott és maga is orvosi tanulmányokat folytatott, egy dokumentarista ihletésű, mégis költői dráma megírására. Valószínűleg rövid élete utolsó hónapjaiban is dolgozott befejezetlen drámáján. 

A töredékekben fennmaradt mű lehetővé teszi a színházaknak, amelyek előveszik a Woyzecket, hogy jeleneteket cseréljenek, átlakítsák, vendégszövegekkel tűzdeljék a szövegkönyvet.

Ari-Nagy Barbara dramaturg a komáromi előadásban Pilinszky-verseket választott  Woyczeck hallucinációi felerősítéséhez. Amikor megérkezik a közönség, Woyzeck (a Tóték Őrnagya után ismét visszatért Oszlík Péter) már egy futópadon szalad, majd azzal indul az előadás, hogy rohanás közben Pilinszkyt szaval. Marie (Katona Eszter egyetemi hallgató) fólia mögül nézi. Balra ott az otthonuk: mosógép, kanapé, állólámpa. Jobbra a szomszéd lakás fürdőszobája. Abban zuhanyozik majd az Ezreddobos (Matusek Attila). Az asszony előbb felingerli a férfit, majd ellökné magától, végül vállat von, hogy bánja is ő, olyan mindegy.

A Doktor (Olasz István) pedig odafentről engedi egy üveghengerben Woyzeck torkába a táplálékot. A Bolond (Mezőszállási Márk egyetemi hallgató) hol katona, hol zsidó, hol mesélő Öregasszony. Ő mondja el, csodálatosan, a mesét a kisfiúról, a Holdról és a Napról, amellyel az előadás zárul. A vásárban, amely napjaink falunapjait idézi, jól megfér egymás mellett a Most múlik pontosan című sláger és DJ Skinhead Extreme Terror című metál őrülete. Nagyszerűek az aláfestő zenék.

Gyilkos, vagy áldozat?

Könyörtelen, mégis költői előadás a komáromi Woyzeck. Fizikailag sem kis teljesítmény a címszerep Oszlík Pétertől. Mokos Attila lubickol a Kapitány szerepében. Matusek Attila a szerep kedvéért bátran játszik alaposan kigyúrt testével. Világosan mesélnek a színészek arról, miért áldozat inkább Woyzeck, a huszonhárom éves korában tífuszban elhunyt, írói életművét három esztendő alatt megalkotott Georg Büchner hőse. A darab legközelebb február 26-án, vasárnap 17 órakor tekinthető meg.

Megjelent a Magyar7 2023/7. számában.


Forrás:ma7.sk
Tovább a cikkre »