A Körkép.sk interjúja azzal a Peter Kalmusszal, aki öt éve Kassán meggyalázta Esterházy János mellszobrát, idén szeptemberben Andrej Kiska szlovák államfő leplezte le saját alkotását, az államfő magyar barátja pedig kiállításra hívta meg a saját galériájába.
Andrej Kiska államfő nemrég Losoncon járt, ahol leleplezte a helyi zsinagógában kiállított holokauszt emlékművet. Az alkotás készítője az a Peter Kalmus, aki öt éve Kassán nyilvánosan meggyalázta Esterházy János mellszobrát.
Kalmus a napokban Somorjára is ellátogatott. Kiállításának a helyi galéria adott otthont, melynek tulajdonosa Kiss Csaba, Andrej Kiska személyes jó barátja, akivel az államfő saját elmondása szerint magyar ügyekben általában konzultál.
Kiss Csaba bújkál kérdéseink elől
Kiss Csabától bár próbáltuk, nem sikerült megtudnunk, hogy magyar emberként mennyire zavarja, hogy a köztársasági elnökkel együtt egy olyan személyt legitimizáltak, aki Esterházy János emlékének meggyalázásával közvetve felvidéki magyarok százezreit sértett meg.
A gróg Esterházy János vértanú mellszobrának száját vécépapírba tekerő, helyi magyarokkal dulakodó, a szobrot papírtekercsekkel megdobáló Kalmus viszont a rendelkezésünkre állt.
A Körkép.sk Peter Kalmust kérdezte.
Egyeztetve volt az államfő losonci látogatásának szervezése Kiss Csabával?
Azt hiszem nem. Kiss Csaba nem tudott az alkotásról annak losonci leleplezéséig. Régóta szervezett akcióról volt szó. Gondolom, hogy az államfő önállóan döntött. Bizonyára konzultált tanácsadóival, de én rendszeresen, minden évben találkozok vele. Ennek kapcsán tájékoztattam őt, hogy mivel készülök, és megadta az elérhetőségeket.
Az üvegtubusokban elhelyezett 70 ezer kő a Szlovák Állam 70 ezer zsidó áldozatának állít emléket. Ugyanakkor Losonc akkoriban Magyarországhoz tartozott, így a város közel 1500 zsidó áldozata nem része a 70 ezres számnak. Róluk is megemlékezik?
Természetesen. Az emlékmű azonban a jövőben Prágában, New Yorkban, Izraelben is bemutatásra kerülhet. Az alkotást 12 évvel ezelőtt fejeztem be, és nem bővítettem. A szövegemben elmondtam, hogy ha olyan alkotást szerettem volna létrehozni, mely a holokauszt minden egyes áldozatának emléket állít, 1500 évig kellene élnem.
A zsinagóga felújítása során az eredeti héber és magyar feliratok közül az utóbbiak helyére szlovák feliratok kerültek. Bár profi munkáról és a múlt megőrzéséről beszélünk, de egyúttal mintha a magyar múlt tudatos eltüntetése történt volna. Mit szól ehhez?
Ilyen szempontból nem közelítettem meg a kérdést. Az épület vizuális, építészeti, belső és külső elemeit vizsgáltam. A felhajtás közepette az embernek nincs ideje a részletekre, kérdése a szakértőkre és a műemlékvédelmi hivatalra tartozik.
Érdekel bennünket hogy mi a véleménye arról, hogy a zsinagógából eltűntek a magyar feliratok, ami a helyi magyarságot, mely korábban jóval nagyobb létszámban élt a városban, érzékenyen érint. Úgy érzik, hogy saját múltjuk lett ezáltal kitörölve.
Ebben egyetértek önnel. Amennyiben voltak ilyenek, úgy az eredeti magyar feliratokat pótolni kellene.
A magyarok által lakott Somorján van kiállítása, melyre Kiss Csaba hívta meg, akivel az államfő saját elmondása szerint magyar ügyekben konzultál. Ön öt évvel ezelőtt konfliktusba keveredett Kassán Esterházy János mellszobra leleplezésénél. Hogy látja mindezt öt év távlatából?
Ugyanúgy, mint akkor. Sem én, sem szakértők nem látták indokoltnak, hogy Esterházy mellszobrot kapjon Kassán, mivel jogerősen halálra ítélték, mely ítélet továbbra is érvényben van. Nem részesítették amnesztiában, ítéletét nem tették semmissé, sőt, háborús bűnösként halálbüntetést kapott. Mivel zsidó német származásom van, csak enyhén wc papírral reagáltam az ő durva, antiszemita megnyilvánulásaira a háború alatt illetve azután.
Ön magánterületen wc papírt tekert az Esterházy szobrának szája köré. A jelenlévőket, akik a gróf tisztelői voltak, és emlékezni gyűltek össze mindez nagyon érzékenyen érintette. Kérdés, mennyire volt mindez megfelelő reakció öntől. A köztársasági elnök úr Losoncon éppaz ön alkotásának leleplezésénél a történelmi múlt tiszteletben tartásáról, az extrémizmus elfojtásáról beszélt. Egymás elfogadását, a toleranciát, humanizmust hangsúlyozta. Öt évvel ezelőtt ugyanez paradox módon az ön esetében is hiányzott.
Elválasztanám egymástól a politikai aktivizmust és a művészi kiállítást. Amennyiben Andrej Kiska a humanizmusról, toleranciáról, szeretetről beszél, csak egyetérteni tudok vele. Ezért jeleztem, hogy gróf Esterházy János szerintem nem tekinthető a humanizmus, emberség, szeretet hordozójának. Vegyük a tényeket, elítélték jogerősen, mint háborús bűnöst?
A Beneš-dekrétumok is háborús bűnösként beszélnek a magyarokról, ugyanúgy érvényben vannak, ami nem jelenti azt, hogy ez rendben van.
Igen, de Kassa és Esterházy között a közös csak annyi, hogy Horthy is ott volt. Semmi más. Történelmi források és történészek szerint Esterházy nem magyar származású volt, hanem lengyel- szlovák-magyar gyökerekkel rendelkezett. Nyitra mellett született.
Nem gondolja, hogy az államfő szavaira a humanizmusról 5 évvel ezelőtt Kassán is nagy szükség lett volna?
Nem tudom. Érdemes lenne Kiska úrtól megkérdezni. Azt gondolom, és meggyőződésem, hogy azzal, amit tettem, Kiska köztársasági elnök is egyetértett volna. Ez a véleményem. De Kiskát kell megkérdezni. Háborús bűnösöket, a fasiszta szlovák állam törvényhozásának képviselőjét tisztelni számomra abszurd dolog. Ugyanúgy, ahogy elfogadhatatlan számomra a háborús bűnös Tiso glorifikálása is.
Paradox dolognak tartjuk, hogy ilyen érzékeny témákban, melyeknél különböző álláspontok vannak, épp az államfő barátja, akivel magyar ügyekben konzultál és maga is magyar, meghívja önt Somorjára, aki öt éve durva módon meggyalázta Esterházy mellszobrát és összetűzésbe keveredett a helyi magyarokkal.
Engem vertek meg. A rendőrség, a nyomozók és a titkosszolgálat is vizsgálta. Köteles László a kihágásáért megrovásban részesült. Fellebbezett Strasbourgba, de egyelőre jogerős az ellene hozott ítélet.
Király Zsolt
Nyitókép: Peter Kalmus fb-oldala.
Forrás:korkep.sk
Tovább a cikkre »