Schumann, Mahler és Brahms műveiből ad koncertet péntek este a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, amely Vashegyi György vezényletével játssza el többek közt a szenvedélyes és drámai Manfréd-nyitányt. A koncert a fájdalom feldolgozásáról szól, de a darab második része felemelő zongoraversennyel zárul.
„A cím nem tőlem származik, viszont a műsort valóban én állítottam össze” – beszélt a péntek esti Német géniuszok című koncertről Vashegyi György, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója, Liszt Ferenc-díjas karmester.
A műsor első felében Robert Schumann Manfréd-nyitánya hallható, amely George Byron Manfréd romantikus alapművéhez kapcsolódik, és ami nagy hatást gyakorolt a 19. század művészetére. A szerelmét elveszítő költő emberfeletti erőfeszítéséről szól, hogy a költészet erejével visszahozza a holtat az életbe. A Manfréd kapcsolódik Goethe Faustjához is, bár Byron azt maga mondta, Goethe művét nem olvasta.
Ezt követi Gustav Mahler Gyermekgyászdalok című ciklusa, ami öt Friedrich Rückert-dal megzenésítéséből jött létre. A német késő romantika egyik legjelentősebb költője két kislányát veszítette el, és lényegében beleőrült a veszteségbe. Több mint 400 verset írt az elveszített lányaihoz, Mahler ezek közül ötöt zenésített meg.
Vashegyi György megjegyezte: nagyon erős tragikus kapcsolat van az első félidő két kompozíciója között.
„Amikor a műsort összeállítottuk, nem tudtuk, hogy a törökországi események ilyen aktualitást adnak ennek a szörnyű veszteségnek”
– mondta. A művek a fájdalomról, a fájdalom feldolgozásáról szólnak. Byron esetében pedig a költőről, aki majdnem visszaidézi feleségének az árnyát, de végül is ő is meghal.
A szünet után Johannes Brahms B-dúr zongoraversenye következik, amely egy hatalmas kompozíció, felelmelő befejezéssel. A darab a hagyományos, de nem kevésbé forradalmi német romantika csodálatos műve. A zongoraverseny magyar vonatkozása, hogy az ősbemutatója a Pesti Vigadóban volt, a szerző a világon először Budapesten játszotta el.
Vashegyi György a szólisták szerepét is kiemelte: az első rész végén a Mahler dalokban Christian Immler énekel, aki a mai kor egyik legcsodálatosabb, legmagasabb szintű német nyelvű baritonénekese. A szünet után pedig az emberfeletti, rendkívüli technikai és érzelmi kihívásokat igénylő zongoraverseny szólistája pedig a fantasztikusan tehetséges fiatal magyar zongorista, Berecz Mihály.
Forrás:infostart.hu
Tovább a cikkre »