„Még ha különböző hullámokkal nézünk is szembe, mindannyian ugyanabban a csónakban evezünk” – írta Louis Raphaël Sako bíboros, a Káld Katolikus Egyház pátriárkája az Irakban jelen levő négy keleti egyházhoz (aKáld Katolikus Egyházhoz, az Asszír Keleti Egyházhoz, az Ősi Keleti Egyházhoz és Asszír Protestáns Evangélikus Egyház) intézett egységre szólító felhívásában.
A cikket a Fides missziós hírügynökség közölte november 26-án.
„Az egység az egyetlen megoldás, hogy szembenézzünk a jelenlegi kihívásokkal – hangsúlyozta a pátriárka a káld patriarkátus hivatalos kommunikációs csatornáin keresztül közzétett felhívásban. – Hitvallásában a Keleti Egyház évszázadokon át és mind a mai napig a megosztottság ellenére is így imádkozik: »Hiszek az Egy, Szent, Katolikus (azaz egyetemes) és Apostoli Anyaszentegyházban«, mert az lényegében EGY.”
A bíboros számára „az egyházszakadás Krisztus akarata ellen való”. Valóban, „szavak nem tudják kifejezni a Keleti Egyház négy egyházra való szétválás következményeinek nagyságát”, és nincs kizárva, hogy „a jövőben új egyházak is megjelenhetnek”. Egyelőre azonban, az első három „úgynevezett különálló” egyháznak (a Káld, az Asszír és az Ősi Keleti Egyház) „közös a történelme, közös a hagyománya, közös a gazdag öröksége, közös a művészet, a nyelv és a liturgia szépsége, valamint közel vannak egymáshoz, ugyanazon a földrajzi területen élnek”.
Azonban az egység – hangsúlyozza Sako pátriárka – „nem visszatérés ahhoz, amik voltunk, hanem összpontosítás arra, amivé lennünk kell!” És annak érdekében, hogy „meggyógyítsuk az egyházszakadás sebeit és utat nyissunk a teljes közösség” felé, legalább a „három egyház” között, a bíboros hat „tanulmányozásra szánt ötletet” javasol a keleti egyházon belüli „új vízió” kialakításához.
„Mindenekelőtt – mondja a bíboros – a keresett egység átfogó és gyakorlati megértésére van szükség ahhoz, hogy minden energiát Krisztus egy Egyházra vonatkozó akaratának megvalósítására irányítsunk.” „Ebben az értelemben idézzük fel a Római Katolikus Egyház és a Keleti Asszír Egyház harminc évvel ezelőtti közös nyilatkozatát (1994. november 11.), amely elsősorban arra irányult, hogy »megfelelő környezetet« teremtsen a párbeszéd erősítésére a teljes közösség és a hit tanításában való teljes egyetértés útján.”
Harmadszorra „fontos tudni a szakadás igaz és teljes történelmi okait, valamint azok fájdalmas következményeit”, hogy a kérdést „nyíltsággal és távol az előítéletektől” közelítsük meg.
A pátriárka negyedik javaslata az volt, hogy a saját templomok és imahelyek nyissák meg a többi egyházi szervezet előtt, amelyek az ősi keleti egyházból váltak ki, hogy „hatékonyan részt vehessenek a Katolikus Egyház által elismert szentségekben, mivel nincsenek olyan dogmatikus kérdések, amely az egység útjában állnak”.
Az utolsó előtti pont a világi hívők arra való meghívása, hogy ne etnikai vagy nacionalista meghatározások vezéreljék őket, míg az utolsó pont arra szólít fel, hogy gondolkozzanak el „az iraki keresztény lakosság számának csökkenéséről”.
Az események „arra sürgetnek bennünket, hogy evangéliumi buzgósággal együtt cselekedjünk az ateisták, a hit gyakorlása iránti érdektelenség és az egyházi megosztottság botránya ellen” – hangsúlyozta a pátriárka.
„Már akkor is büszkék voltunk arra, hogy szinodális egyház vagyunk”, képesek „együtt járni és megosztani a küldetés felelősségét, ellentétben a mai helyzetünkkel! Ezért kell az egységre tekintenünk, mint a mai kihívások egyetlen megoldására” – fejezte be Louis Raphaël Sako bíboros, a Káld Katolikus Egyház pátriárkája.
Forrás: Fides.org
Fotó (archív): Vatican News
Magyar Kurír
(hj)
Forrás:magyarkurir.hu
Tovább a cikkre »