Óriási botrány középpontjában a berlini Állami Operaház vezetője

Óriási botrány középpontjában a berlini Állami Operaház vezetője

Daniel Barenboimot zenészek gyötrésével, megalázásával vádolják. „Nem vagyok szelíd bárány” – reagált.

Zenészek gyötrésével és megalázásával vádolják Daniel Barenboim világhírű zongoraművészt és karmestert, a berlini Állami Operaház (Staatsoper Unter den Linden) főzeneigazgatóját.

A Der Tagesspiegel című berlini lap szerint név nélkül nyilatkozó zenészek beszámolói alapján régóta terjednek hírek arról, hogy Daniel Barenboim vezetési stílusa miatt a félelem légköre uralkodott el az operaház zenekarában (Staatskapelle Berlin), a napokban pedig többen a nevüket vállalva léptek a nyilvánosság elé.

Köztük van Willi Hilgers, az együttes egykori ütőse, aki azt állítja, hogy a karmester dühkitörései és megalázó bánásmódja miatt küzd magas vérnyomással és súlyos depresszióval.

A muzsikus nyilatkozatában kiemelte, hogy Daniel Barenboim művészete vonzotta a zenekarhoz, és a Barenboimtól elszenvedett gyötrelmek késztették távozásra.

„Nem vagyok szelíd bárány” – reagált a vádakra Daniel Barenboim

Hírdetés

a Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) regionális közszolgálati médiatársaságnak. Azt mondta, a zenekar vezetőjeként az az érdeke, hogy minden muzsikus a tudása legjavát adja, és türelmetlen, ha nem ezt tapasztalja, de ez nem feszíti túl az elfogadhatóság határait. Ugyanakkor – tette hozzá – be kell látnia, hogy hajlamos az indulatosságra. Ez az ereiben keringő „latin vér” hatása – mondta az 1942-ben az argentínai Buenos Airesben zsidó családban született művész.

Daniel Barenboim szerint a zenész vezetési stílusa körüli vita időzítése nem véletlen, annak tulajdonítható, hogy

elkezdődtek a tárgyalások a 2022-ben lejáró szerződésének megújításáról az operaház fenntartójával,

a tartományi rangú főváros kulturális kormányzatával.

A Der Tagesspiegel hét végi kommentárja szerint a város vezetőinek venniük kellene a bátorságot ahhoz, hogy lezárják a 28 éve tartó Barenboim-korszakot és új főzeneigazgatót keressenek. Ez a „munkamániás” művész érdeke is, hiszen gyakran tűnik betegesnek és kiégettnek,

arcának „viaszszerű színe” pedig riasztó.

Hozzátették, hogy az Állami Operaház Daniel Barenboim nélkül is fennmarad, de ez nem feltétlenül érvényes az arab-izraeli megbékélés elkötelezett szószólójaként ismert izraeli-argentin művész két másik nagy vállalkozására, az izraeli és palesztin fiatalokból álló Kelet-Nyugati Díván Zenekarra ás a fiatal közel-keleti zenészek képzésére létrehozott Barenboim-Said Zeneakadémiára, amely 2016-ban kezdte meg működését Berlinben.


Forrás:infostart.hu
Tovább a cikkre »