Miklósa Erika: a csend megélésével átvészelhető ez a nehéz időszak

Miklósa Erika: a csend megélésével átvészelhető ez a nehéz időszak

A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekesnő az Operaház legújabb online megtekinthető előadásában, Mozart Szöktetés a szerájból című művében Konstanzét formálja meg.

Bár Mozart darabjai sok fantáziával amúgy is bármely korszakba elhelyezhetők, Varró Dániel új szövegkörnyezete, ami némi kihívást is jelent, különösen jól belesimítja a mai, XXI. századi életbe a Szöktetés a szerájból című darabot – fogalmazott Miklósa Erika operaénekesnő.

Mint mondta, az volt az instrukció, hogy Konstanze megformálásakor legyen önmaga, ami elsőre nagyon egyszerűnek tűnhet, de talán mégis a legnehezebb. Hiszen ha az ember exhibicionistább is az átlagnál, mégiscsak előjön a szemérmessége,

a szerelemérzés kisugárzása pedig nagyon nehéz feladat.

Levetkőzni meztelenre, természetesen csak szimbolikusan, és leegyszerűsödni a saját maga mindennapi életéhez, érzéseihez komoly kihívás. A művésznő megjegyezte, a darab szerint a karakterét elrabolja egy különös férfi, és arra kényszeríti valamilyen módon, hogy váljék hűtlenné, ami pedig fontos üzenetül szolgálhat a mai fiatalság számára: hogy mindez elhatározás kérdése, hogy ha valakinek odaígérte az életét az ember, akkor „nem ugrálok ide-oda”, próbálkozva máshol is, még ha valaki vonzóbb életet kínál is.

A különleges látványvilágnak, az animációknak köszönhetően

Hírdetés

a darab szinte olyanná válik, mintha egy filmet nézne a néző.

Pillanatok alatt egy másik környezetbe tudja a közönséget repíteni: „snitt, és egy gyárban vagyunk, snitt, és egy óceánon hajózunk” – magyarázta a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekesnő, aki nagyon szereti az újításokat, nagyon izgalmassá tudnak tenni olyan zenei pillanatokat, amelyek a mai korban talán unalmasnak tűnhetnek.

Azt, hogy közönség nélkül kell játszani, Miklósa Erika már egészen megszokta, ráadásul amúgy sem szereti látni a nézőket, hogy átszellemülten meg tudjon maradni a helyzetben, a korban, a szerepben, amit alakít. De a rezgés, amit a közönség jelenléte okoz, valamint a taps nagyon hiányzik neki. Ezért a mostani helyzetet leginkább ahhoz tudja hasonlítani, mintha egy mozifilmet vennének föl.

Miklósa Erika úgy érzi, a csend megélésével előadóművészként is átvészelhető a mostani nehéz, rendkívüli időszak. Mint fogalmazott, miután magáévá tette a csend fogalmát és adott neki időt két dialógus között, az egész pszichés probléma háttere, hogy nincs néző, nincs akinek játszani, teljesen megoldódott.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Nyitókép: Operaház/Nagy Attila/Facebook

Forrás:infostart.hu
Tovább a cikkre »