Megérteni a helyzetet – Negyvenéves együttállás: LGT és Fonográf

Megérteni a helyzetet – Negyvenéves együttállás: LGT és Fonográf

Egy vörösen dobogó szív és egy fémesen csillogó rohamsisak. Két olyan zenealbum borítógrafikájának kulcselemei, melyek az orwelli esztendőben, épp négy évtizeddel ezelőtt komor, népszerűtlen próféciának bizonyultak.

Talán akaratlanul, de ilyen a nagy művek sorsa: olyat is beléjük érthetünk, amire alkotójuk nem is gondolt. Az LGT Ellenfél nélkül és a Fonográf Jelenkor című lemezét épp ezért túl egyszerű volna a kádári szocializmus átfogó kritikájaként elemezni (arra ott van a Hobo Blues Band ugyanekkor kiadott Vadászata, máig megérdemelt sikerrel), noha minden hangban, szóban ott lappang az egzisztenciális elveszettség nyomasztó élménye (volt is problémája a cenzúrának mindkét koronggal). Nem véletlen, hogy a két album végül több szempontból is törésponttá vált.

Hidegen zakatoló dobgépek ütnek arcon a Locomotiv GT első nagy, aktív korszakát záró Ellenfél nélkül nyitószámában. Presser Gábor harcias éneke akciófilm-jeleneteket idéz, s bármiféle hangszerszóló nélkül érkezik a végtelenített refrén: „ellenfél nélkül biztos győztes vagy”. A szintetizátorok a további tételekben is előtérbe furakodnak, a szövegek olykor metszően direktek, máshol enigmatikusak. A zene pedig árad, s lassacskán egy groteszk vidámparkban érezhetjük magunkat villódzó fények, ironikus kiszólások és fanyar hangulatok közepette. Mit rajzol körbe ez a különös vurstli? A megalkuvásra és a kisember hajlékony erkölcsére alapozó kádári diktatúrát? A világtörténelem kiszámíthatatlan forgandóságát? Vagy még általánosabban: az emberi természet öröktől fogva való, mély ellentmondásosságát? Egyértelmű választ nem kapunk, a negyvenpercnyi, eredeti ötletekkel teli, ám összességében valahogy erőtlennek tűnő muzsika végén (Éjszakai vonatozás) mintha mégis megszólalna némi remény: hiába a sok lehúzó erő, az ember javíthatatlanul a magasba vágyik.

Sokkal egyértelműbben fogalmaz a Fonográf együttes az István, a király forró sikere után egy évvel megjelentetett Jelenkor című lemezén, ám a fókuszt Bródy János szövegei annyira tágra állítják, hogy csaknem madáchi témák közelében járunk. A Tiltott forrás az édenkerti történetet beszéli el, A show folytatódik a számkivetett ember cinikus-keserű gondolkodását rögzíti, s az elkövetkező dalok révén mi magunk is végigjárjuk az emberélet meghatározó lelki-szellemi stációit. Túl sok vidámságra nem lelünk: belső viharok és hosszú távollétek, kihagyott találkozások és a múló idő kegyetlensége szaggatja a szívet. Szépen kikerekített dalok, folkból építkező, mégis rockos megoldások és ízes vokálok sorakoznak, szokatlan láttatóerővel. Szörényiék ugyanis időközben szépen beletanultak a zenei dramaturgia mesterfogásaiba (nem volt véletlen a több megelőző tematikus lemez és későbbi színpadi mű): gondosan megkomponált érzelmi csúcspontok váltják egymást „pihenősebb” részekkel, miközben lassan, fokozatosan épül bennünk a katarzis. A felismerés, ami emberségünk legmélyét érinti: világba vetettségünk tudata, melynek amplitúdója extázistól kétségbeesésig terjed.

A kortárs hazai közvélemény mindkét albumot jórészt értetlenül fogadta. Az egyiket – vélték – agyonnyomta a Presser-csapat külföldi érvényesülésének (immár másodszori) meghiúsulása, a másikat pedig az első magyar történelmi rockopera tomboló (s azóta is tartó) sikere. Negyvenévnyi távlat azonban jót tesz a tisztánlátásnak: mind az Ellenfél nélkül, mind a Jelenkor egészen egyedi, kivételes remeke a magyar rocktörténetnek. Két, képességei teljes tudatában alkotó zenekar időtlen csúcsműve. Közös tragédiájuk, hogy jobban értették a világ állapotát és benne a saját helyzetüket, mint a közönségük.

Hírdetés

Locomotiv GT: Ellenfél nélkül, Hungaroton, 41 perc, 1984; 
Fonográf:
Jelenkor, Hungaroton, 46 perc, 1984.

Fotó: Urbán Tamás/Fortepan

Szerző: Paksa Balázs

Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2024. december 22-29-i ünnepi számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.


Forrás:magyarkurir.hu
Tovább a cikkre »