Lovas István: Elhallgatott hírek 128. / Nemzetközi sajtószemle

“Berlinben leválasztották az SPD és CDU nagykoalícióját”

NEUE ZÜRCHER ZEITUNG

Berlinben leválasztották az SPD és CDU nagykoalícióját” Így vonja meg a vezető svájci lap a német fővárosban tegnap tartott választások eredmények mérlegét.

EUOBSERVER

Az EU-ellenes párt továbbra is megkopasztja a merkeli szavazatokat” címmel írt cikket a témáról a brüsszeli szakportál, kiemelve, hogy az AfD (Alternatíva Németországnak) tovább halad a siker útján.

SÜDDEUTSCHE ZEITUNG

Ezzel a címmel értékeli a tegnapi berlini választásokat a müncheni szerkesztésű német lap: „Ez a második hatalmas ébresztő két héten belül”. Alcím: „A CDU-n belül olyan hírek keringenek, hogy a berlini csúcsjelölt nem lép vissza. Diadal az AfD-nél”.  A cikk leszögezi: a CDU (Merkel pártja) történelmi mélypontra süllyedt. Első öt párt eredménye: SPD 21,6 %, CDU 17,6  %,  Baloldal 15,6 %, Zöldek 15,2 %, és az ezt megelőző választásokon nem is indult radikális jobboldali AfD: 14,2 %.

DEUTSCHE WIRTSCHAFTS NACHRICHTEN

Választások Berlinben: vége a CDU és SPD néppárti minőségének” címmel ír a német gazdasági-politikai lap a tegnapi berlini választásokról. Összefoglalójában kiemeli, hogy a Baloldal (Die Linke) megmutatta: van baloldalra az SPD-től (szocialisták) és az AfD (radikális jobboldali párt) megmutatta, van  jobbra a CDU-tól. Az osztrák Die Presse „Most Merkel jövőjéről van szó” címmel ír ugyanerről.

*             *             *

Szíria nem hiszi, hogy az Egyesült Államoknak a szíriai hadsereg elleni szombati légitámadása tévedés lenne, mint az amerikaiak állítják. Asszad szíriai elnök egyik tanácsadója arra gyanakodik, hogy az USA az iszlamista milicistákkal titkos megbeszéléseket tartott, míg az oroszok arra mutatnak rá, hogy a zsoldosbandák a tűzszünetet arra használják, hogy Aleppo városa ellen új támadást hajtsanak végre.

THE WALL STREET JOURNAL

A szíriai tűzszünet veszélybe került vasárnap, amint az összecsapások eszkalálódtak egy nappal azután, hogy az Iszlám Államot célba vevő, amerikaiak által vezetett koalíció véletlenül több tucat szíriai katonát ölt meg egy légitámadásban” – kezdődik az a cikk a globális amerikai lapban, amelyről az orosz külügyminisztérium szóvivője kijelentette, kézzel foghatóan kiderült, az Egyesült Államok a terroristákat támogatja a szíriai kormánnyal szemben.

DIE WELT

Az USA „sajnálatát” fejezte ki a téves bombázásért, írja a témáról írt cikkében a német lap.

RT

Azzal kapcsolatban, hogy Moszkva az ENSZ Biztonsági Tanácsának sürgős összehívását kérte, amiért az amerikaiak által vezetett koalíció 62 szír katonát megölt és száznál többet megsebesített, Maria Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője kijelentette, „a válogatás nélküli amerikai légitámadások az Iszlám Állam terroristáinak érdekeit szolgálják.” Hozzátette: „Ha korábban gyanakodhattunk, hogy az Al-Nuszra Frontot így védik, most – a szíriai hadseregre mért légicsapások után – az egész világ számára arra az irtóztató következtetésre juthattunk, hogy a Fehér Ház az Iszlám Államot védi”. Elmondta azt is, az oroszokat nem értesítették arról, hogy amerikai gépek a Deir ez-Zor falu térségében bombázni fognak.

SPUTNIK

Putyin orosz elnök kijelentette, az Egyesült Államoknak egyetlen oka van,  hogy nem kívánja nyilvánosságra hozni  az Oroszországgal Szíria ügyében hozott tűzszüneti egyezményt: „nem akarja, hogy a nemzetközi közösség, valamint az amerikai és orosz nyilvánosság azonnal meglássak, ki nem tartja azt be”. 

NEW CHINA

A Kínával foglalkozó portál a kínai Hszin-hua hírügynökség azon tudósítását ismerteti, mely szerint Jean-Marc Ayrault francia külügyminiszter Párizsban szombaton kijelentette: támogatja, hogy tegyék nyilvánossá a Szíriára vonatkozó orosz-amerikai megállapodást és azzal kapcsolatos megelégedését tudatta telefonbeszélgetésén Szergej Lavrov francia külügyminiszterrel.

INFORMATION CLEARING HOUSE

Paul Craig Roberts, Reagan elnök volt pénzügyi államtitkára, a Wall Street Journal korábbi szerkesztője a szíriai tűzszünetet megsértő amerikai bombázásról „Oroszországnak nincsenek nyugati partnerei” címmel írt cikkét így kezdi: „Az orosz kormány ugyanazt csinálja állandóan annak a reményében, hogy egyszer más eredményre jut. Az orosz kormány megállapodásokat köt Washingtonnal és Washington azokat folyamatosan megszegi.”

*             *             *

Paul Craig Roberts ugyanezen portálon „A nyugati média hitelessége szabadeséses sebességgel omlott össze” című cikkében idézi a pár nappal ezelőtti Gallup felmérést, amely szerint az amerikaiaknak már csak 32 %-a hiszi el, hogy a nyomtatott sajtó és a tévé igazat mond. A republikánusok, 18 és 49 év közötti amerikaiak és pártszimpátiától függetlenek esetében az arány még ennél is rosszabb. A legnagyobb, 51 %-kos arányban a demokratapártiak hiszik el, hogy a média igazat mond. Ezen belül az idős demokratapártiak mutatkoznak leginkább hajlamosnak arra, hogy higgyenek a médiának. A szerző hozzátette, a 21-ik században a média szorosan beállt a kormányok mögé.

EURACTIV

Matteo Renzi, „a frusztrált olasz miniszterelnök” egyre-másra hajigálja a sértő mondatokat a 18-i pozsonyi EU-csúcsra. Most azt nyilatkozta, hogy az egész nem ért többet, mint egy „dunai hajókirándulás”. E brüsszeli portál úgy tudja, hogy Renzit Merkel és Hollande kizárta közös sajtótájékoztatásukról. (A Wall Street Journal korábban ennek ellenkezőjét állította: azt, hogy Renzi maga döntött a távolmaradásról.)

RT

Azt követően, hogy Nagy-Britanniát nem hívták meg a pozsonyi informális EU-csúcsra, Michael Fallon brit honvédelmi miniszternek a brit The Times-nak adott szavait idézi a tudósítás, mely szerint az Egyesült Királyság nem fogja eltűrni, hogy – mint a németek és franciák javasolták – közös európai hadsereget állítsanak fel, ami a NATO versenytársa lenne. Kijelentette, Nagy-Britannia az EU teljes tagja és ezen szerepében meg fog akadályozni minden ilyen kísérletet.

*             *             *

New York kormányzója, Andrew Cuomo kijelentette, a Manhattanben szombat éjjel bekövetkezett robbantás a jelek szerint terrorcselekmény volt, a hatóságok azt az órákkal korábban, a szomszédos New Jersey államban bekövetkezett hasonló robbantással nem kötötték össze. A két helyen összesen még további öt robbanószerkezetet találtak a hatóságok.

*             *             *

Izraelben Obama elnök idején nagyobb ütemben növekedtek az illegális zsidó telepek száma a megszállt palesztin területeken, mint Bush elnök idején, idézi a tudósítás az AP hírügynökséget, amely egy új, erre vonatkozó jelentésről számol be. Ez annak ellenére történt, hogy Obama többször kifejtette, e telepek illegálisak és akadályt jelentenek a béke útjában. Obama hivatali működése kezdetétől június 30-ig 12 288 ilyen építményt hoztak létre, illetve kezdték meg építését.

THE GUARDIAN

Közvetlenül Manhattan 23-ik utcájában történt bombarobbanás után a repülőgépről kiszálló Donald Trump „bombarobbanásról” beszélt, míg Clintonné óvott, hogy a rendőrség hivatalos nyilatkozata előtt sietve vonjanak le következtetéseket. Erről a Clinton-párti brit lap e címmel tudósít: „Trump és Clinton válaszai a New York-i bombarobbanásra éles vitát eredményez”.

SPUTNIK

Bernard Sansaricq, Haiti korábbi elnöke Dunald Trump támogatói előtt elmondta, hogy Bill Clinton elnök meg akarta vesztegetni, hogy álljon a Fehér Ház oldalára, amikor az USA az országot 1994-ben katonailag meg akarta szállni. A haiti amerikai nagykövetség azt ígérte neki, ha beleegyezik a katonai megszállásban, a szigetország leggazdagabb embere lesz.

DIE WELT

Egy Németországban élő, a Közel-Keletről érkező terroristaveszélyre is figyelmeztető damaszkuszi özvegy szavait idézte a német lap, aki elmondta a bűnt elkövető migránsokról: „Börtöneik olyanok, mintha valaki picknickes szabadságon lenne”. Vagyis nincs elrettentő erejük.

VISEGRADPOST

Iraki migránsok Németországból Magyarországra menekülnek” címmel a V4-ek eseményeiről beszámoló portál ismerteti a vezető cseh lap, a Mlada Fronta Dnes cikkét, amely egy „hihetetlen” történetét ismertet. Egy húsz tagú iraki keresztény család Németországból Magyarországra menekült azért, hogy új identitással ismét szerencsét próbáljanak Németországban, ahol nem voltak megelégedve fogadásuk körülményeivel. A lap azonban azt írja, nem valószínű, hogy be tudják csapni a magyar hatóságokat.

RTL

Nizzában egy tömbmegbízott levélben követelte egy családtól, hogy a kertjükben lévő francia zászlót távolítsák el, mert már vége a nyári sporteseménynek és a zászló további jelenléte csak növeli a fezsültséget. Az ügy hatalmas vitát váltott ki Franciaországban, tudósít az RTL francia televízió.

RT FRANCAIS

A francia RTL televízió legújabb könyve alkalmából beszélgetést tartott Eric Zemmourral. „Öt év semmiről” címmel megjelent könyvében azt írta: „a francia hadsereg a külvárosokat az izraeli hadsereg segítségével fogja visszahódítani”. Amikor a műsorvezető megkérte, erről mondjon részleteket, Zemmour azt mondta, hogy a francia hadsereg specialistái már elmentek Izraelbe, ahol azt tanácsolták nekik, tegyék azt, mint ők csinálják a Gázai-övezetben. Zemmourt 2014 októberében a muzulmánok elleni gyűlölet miatt 3 ezer euró pénzbüntetésre ítélték, amikor A francia öngyilkosság című, akkor megjelent könyvéről beszélt.

THE JERUSALEM POST

„Az amerikai zsidóság alkonya” című véleménycikkében a lap azt írja, sokan nem is gondoltak rá, de 2001. szeptember 9-e egyében „az amerikai zsidóság aranykorszaka végének kezdetét” jelentette. A hosszú elemzés utolsó mondata: „Ami nyilvánvaló az az, hogy a zsidó közösség politikai hanyatlása az egész politikai spektrumban azt jelenti, hogy az amerikai zsidóság aranykorszakának nem csak leköszönt, hanem eltűnt.”

*             *             *

Exkluzív” tudósításában a lap arról ír, hogy Rómában palesztinbarát tüntetők megakadályozták, hogy az Izraelből érkezett, mintegy 1200 Hapoel Beersheba focidrukker belépjen a stadionba. Az ott lévő biztonsági és rendőri erők közölték velük, hogy nem léphetnek be.

THE NEW YORK TIMES

A holokauszt túlélők szükséglete nő, de a segély lassabban” címmel írt terjedelmes cikkét a 84 éves Galgóczi Ágnessel indítja (ágyban fekvő képe az illusztráció), aki saját magának énekel, hogy kevésbé érezze magát egyedül. Néhány házttömbbel arrébb a 78 éves Varga Vera néz videón filmeket. Ők csak kettő a világon élő mintegy fél millió holokauszt-túlélő közül. Ugyan mindketten beköltözhetnének egy őket ápoló intézetbe, de nem akarnak.  Néhány bekezdéssel később: nő az antiszemitizmus Kelet-Európában. Majd arról van szó, hogy a Kelet-Európában végbement jobbratolódás fokozta az irigységet a jobb ellátás miatt és hogy Magyarország Orbán alatt nagyobb türelmet mutat az antiszemitizmus iránt. Később azonban kiderül, a német kormány jelentősen növelte az említettek segélyezését és Galgóczi Ágnesnek hoznak reggelit és segítik megmosakodni reggelente, plusz kicserélik az oxigéntartályt, hogy tudjon lélegezni, és egyéb segítséget is kap éjjel és nappal. „Teljes mértékben tőlük függök”, mondta a vezető amerikai lapnak Galgóczi Ágnes. Magyarországon tízezer holokauszt-túlélő kap gondozást.

www.lovasistvan.hu


Forrás:flagmagazin.hu
Tovább a cikkre »