Kiderítették, kinek a portréja rejtőzik Degas egyik festménye alatt

A legmodernebb technikával sikerült kideríteni, kinek a portréja rejtőzik Edgar Degas egyik festménye alatt. 

A francia művész maga festett rá egy szintén női arcképet korábbi művére. Az új technika segítségével részletesen, színesen jelenhetett meg az a nőiportré-próbálkozás.

Egy ausztrál kutatócsapat mutatta be egy új technikával a rejtett portrét, amely Degas akkoriban kedvelt modelljét, Emma Dobignyt ábrázolja, méghozzá csúcsos koboldfülekkel. Kutatásuk eredményét a Scientific Reports című szaklapban közölték. A fiatal nő portréjára Degas egyik ismertebb művét, a Női portrét festette 1876 és 1880 között. A képen egy ismeretlen, idősebb nő látható fekete, fátyolszerű főkötőben. A tudósok számára régóta ismert, hogy a festmény mögött egy másik rejtőzik, ami a felső festékrétegeken is átsejlik. Röntgensugarak révén már korábban láthatóvá tették a fejjel lefelé látható képet, de eddig csak fekete-fehér, árnyékszerű kontúrok voltak felismerhetőek. Az új technika segítségével az ausztrál kutatók képernyőjén részletesen, színesen jelenhetett meg az a nőiportré-próbálkozás, amelyet Degas el akart rejteni a nyilvánosság elől.

David Thurrowgood, a melbourne-i Nemzeti Galéria munkatársa és kutatócsoportja egyebek mellett röntgenfluoreszcencia analízissel vizsgálta a festményt. Ezzel a technikával az anyagok kémiai összetétele is felismerhető, az elemek ugyanis jellegzetes sugárzást bocsátanak ki. Az eközben keletkező nagy adatmennyiség miatt a nagy képfelületek jó felbontású szkennelése csak néhány éve lehetséges. A felismert elemeket, például a rezet és a higanyt a tudósok Degas palettájának egy-egy színéhez sorolták, ily módon reprodukálták a rejtett képet pixelről pixelre. A szakértők kiemelték, hogy a vizsgálat során a sugárzás nem károsította a festményt. A portrén Emma Dobigny ismerhető fel, aki akkoriban Degas egyik keresett modellje volt, gyakran festette meg őt.

Az átfestett képen a művész nyilvánvalóan a fülekre koncentrált, amelyek feltűnően hegyesek. A kutatók megállapították, hogy Degas néhány korrekcióval igyekezett enyhíteni a fülek csúcsosságán. A festőről úgy tartják, hogy egy időben ilyen koboldfüleket festett modelljeire. Nem csak művészettörténeti szempontból jelentős lépés a felfedezés a kutatók szerint. Úgy vélik, a új technika segítségével egyértelműen azonosítható egy-egy festő stílusa és ezáltal könnyebben felismerhetőek lesznek a hamisítások. Degas 1834-ben született Párizsban, művészete a hagyományos stílus és a modern impresszionizmus közé sorolható. Gyakran ismételt bizonyos témákat, ilyenek például a balett-táncosok, a tisztálkodó nők és a lóversenyek. Élete vége felé megvakult és a szobrászatnak szentelte magát.

Az átfestett képen a művész nyilvánvalóan a fülekre koncentrált, amelyek feltűnően hegyesek. A kutatók megállapították, hogy Degas néhány korrekcióval igyekezett enyhíteni a fülek csúcsosságán. A festőről úgy tartják, hogy egy időben ilyen koboldfüleket festett modelljeire. Nem csak művészettörténeti szempontból jelentős lépés a felfedezés a kutatók szerint. Úgy vélik, a új technika segítségével egyértelműen azonosítható egy-egy festő stílusa és ezáltal könnyebben felismerhetőek lesznek a hamisítások. Degas 1834-ben született Párizsban, művészete a hagyományos stílus és a modern impresszionizmus közé sorolható. Gyakran ismételt bizonyos témákat, ilyenek például a balett-táncosok, a tisztálkodó nők és a lóversenyek. Élete vége felé megvakult és a szobrászatnak szentelte magát.


Forrás:flagmagazin.hu
Tovább a cikkre »