Számomra János evangéliuma a Biblia közepe és kevés fontoskérdéssel találkozom mindennapjaimban, amire ne találnék segítséget benne. Ígyvagyok ezzel akkor is, ha egy eseményről, álláspontról vagy bármilyen kérdésrőlel kell dönteni, hogy odafentről való vagy sem.
Jézus azért jött, hogy életet adjon, a tolvaj pedig azért, hogy elvegye. Jánostolmácsolásában ez ennyire egyszerű.1 Illetve csak lenne, mert a világ egyre ügyesebben próbálmeggyőzni az ellenkezőjéről, az ilyen jellegű hírek pedig vörös posztóként lebegnekelőttem, így ritkán tudom megállni, hogy megjegyzés nélkül átlibbenjek rajtuk.Így vagyok ezzel most is. Elképzelhetetlennek tartom, hogy miközben akoronavírus már alapból sok életet követel, egyes orvosok gyógyítás helyetthalálba segítsék a pácienseket, mégpedig a könyörületesség nevében.
Hívőként mindig is tudtuk, hogy az eutanázia2 honnan jött, azt azonban csak kevesen sejtettük, hogy mennyire gyorsan jut el a gyógyíthatatlan és nagy fájdalommal küzdő betegek túlvilágra-segítéséből a testileg egészségesek megöléséig.
A folyamat Észak-Európában tűnik a legelőrehaladottabbnak és jelenleg még a szétesni látszó Egyesült Államokból is szörnyülködve figyelik a jelenséget életigenlő testvéreink.
A lejtő nem véletlenül olyan csúszós ott, ahol megnyitották a nagyközönség előtt, hiszen a döntéssel, hogy bizonyos életek nem elég értékesek a folytatáshoz, az aktív eutanáziára jogosultak köre lassan, de biztosan növekedésnek indult, a növekedéssel pedig a szempontok köre is folyamatosan bővül. Miért a szenvedés követeli magának a főszerepet a döntésben? – kérdezik. Miért ne lehetne a kényelem vagy az anyagiak alapján szelektálni? A halálhoz való „jog” pedig előbb-utóbb „elvárásként” bukkan elő. A halálos betegeket, a krónikus betegek, őket pedig a fogyatékkal élők követik majd. Esetleg a mentális problémákkal küzdők? Belgiumban és Hollandiában ez a helyzet, a tendenciát látva pedig csupán idő kérdése, hogy bármilyen betegség indokul szolgálhasson, hiszen már egy 12 éves gyerek is kérheti, ráadásul a gyakorlatban fizikailag egészséges, de mentális betegséggel küzdő állampolgárok igénylik a leggyakrabban, nem az elviselhetetlen fájdalommal küzdő rákos betegek.
És hogy miért írok már megint erről? Azért, mert a múlthónapban ismét törvénymódosító javaslatot nyújtottak be Hollandiában, amiengedélyezné a 75 év felettieknek az aktív eutanáziát, amennyiben „legalább 2hónapon keresztül erősen vágynak a halálra”. Vagyis ahelyett, hogy segítenék amagányos, esetleg depresszióval küzdő időseket, inkább öngyilkosságot kínálnaknekik.
A rést persze mindig a nehéz esetek segítségével ütik apajzson, ahol a szenvedés felkorbácsolja az indulatokat, majd miután agyakorlat elfogadottá válik, fokozatosan terjesztik ki előbb a kevésbé extrém helyzetekre,majd szinte bárkire. A „kirekesztés”, mint hívószó, ebben a vitában is jóljöhet még.
Némileg vigasztaló, hogy Magyarországon az orvosok többsége nem ért egyet az aktív eutanáziával, bár ez az adat már 6 éves. Egy 2014-es nem reprezentatív felmérés szerint „az aktív (orvos által végrehajtott) eutanáziát elutasítók aránya 56,8 % a megkérdezett orvosok között. Az elutasítók aránya a válaszadók életkorával együtt nőtt (az idősek között több mint kétszer annyian ellenezték, mint a fiatalok közt). Az orvos vezetők között az aktív eutanázia elutasításának aránya jóval nagyobb, 71,4 százalék.”
A kétféle vélekedést többnyire egyetlen szempont vezérli: ahit, vagy annak hiánya, ahogy a megoldás is egyféle: az elmúlhatatlan Élet.3
Atolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson: én azért jöttem, hogy életüklegyen, sőt bőségben éljenek. –János 10:10Aktív eutanázia az, amikor az orvos valamilyen kezeléssel megrövidíti a betege életét, hogy szenvedéseit csökkentse, a passzív eutanázia pedig az, amikor a beteg nem kap meg valamit, amitől az élete meghosszabbodna. Magyarországon az életmentő vagy életben tartó kezelés visszautasítása egy drága és bürokratikus procedúrában elérhető egyes gyógyíthatatlan betegeknek – pszichiáteri szakvélemény és kétévente megújítandó közjegyzői nyilatkozat is kell hozzá. Az aktív eutanázia tilos, de szakemberek szerint ennek ellenére előfordul, hogy alkalmazzák a magyar egészségügyben.Mertő szabadított meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a micselekedeteink alapján, hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még azidők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott nekünk. Ez most nyilvánvalóvá lett ami Üdvözítőnk, Krisztus Jézus megjelenése által, aki megtörte a halál erejét,és az evangélium által világosságra hozta az elmúlhatatlan életet. – 2.Timóteus 1:9-10
Forrás:idokjelei.hu
Tovább a cikkre »