Magyar közreműködéssel készült a négy Oscar-díjjal jutalmazott Élősködők című film zenéje, amelyet Magyarországon, magyar zenészekkel vettek fel. Sapszon Bálint, Los Angelesben élő magyar filmzeneszerző az InfoRádiónak elmondta: Elek Norbert zeneszerzővel zongoraalapokra hangszerelték a szimfonikus zenét, amelyben a barokk zenei motívumok a meghatározóak.
A koreai rendezővel és a zeneszerzővel egyeztetve találták ki közösen azt, hogy mi legyen az az irány, amivel aláfesthető az Élősködő című, négy Oscar-díjat nyert film zeneileg – tudta meg az InfoRádió Sapszon Bálint Los Angelesben élő magyar filmzeneszerzőtől, aki hangszerelőként vett részt a magyar idő szerint hétfő hajnali gálán taroló film megalkotásában.
„Többféle műfajban alkottunk, többek között a barokk zene műfajában. Két olyan részlet csendül fel, a filmben, amely leginkább domináns, mind a kettő barokk műfajú hangszerelés” – árulta el a részletekről.
Rövid idő állt rendelkezésére.
„A megkeresés kicsivel több mint egy éve érkezett, karácsony napjaiban, ami nem az az időszak, amikor az embernek túlságosan dolgozni lenne kedve, mindenesetre a dél-koreaiakkal több éve fennálló munkakapcsolat kötött össze, az Okja című filmhez hangszereltem először. A karácsonyi felkérés után felhívtam egy nagyon jó barátomat, Elek Norbertet, aki kiváló zeneszerző, hangszerelő, zongorista, őt bevontam a munkafolyamatba,
felosztottuk a munkát, és így sikerült tulajdonképpen pár nap alatt meghangszerelni az arra váró zenei tételeket”
– írta le a folyamatot.
Arra kitérve, hogy látta-e a filmet a munka közben, azt mondta, ez sokféleképpen működik.
„Van, amikor képpel, van, amikor kép nélkül. Ez általában attól függ, hogy a jelenetnél mennyire fontos, hogy pontosan váltson a zene. Jelen esetben az történt, hogy
zongoraalapokat kaptunk,
és azok alapján készítettük el a szimfonikus hangszereléseket. A munkához szabad kezet kaptunk. A hangszerelés egy kreatív kompozíciós munka, sok esetben mi döntjük el azt, hogy milyen hangszerek kapjanak helyet a zenekarban, megírjuk a kíséretet, belső szólamokat komponálunk, meghatározzuk a ritmikát, a harmóniák felrakásait, összességében tehát elmondható, hogy a darab karakterét és színvilágát a hangszerelő határozza meg.”
Sok gratulációt kaptak, ami nagyon jól esik neki, de hangsúlyozta, ez nem csak az ő sikerük.
„Szeretném kiemelni azokat a magyar zenészeket és kórustagokat, akik szintén hozzájárultak a filmzene sikeréhez, ugyanis a Budapest Scoring nevű cégemen keresztül már nyolc éve veszünk fel filmzenéket Magyarországon, magyar zenészekkel, kórustagokkal, szólistákkal amerikai és nemzetközi filmekhez.”
Az Élősködők volt az egyik olyan film idén, amit Oscar-díjra jelöltek és aztán nyert is, de
volt még egy jelölt animációs produkció, a Klaus című rajzfilm, amit szintén magyar együttműködéssel készítettek,
ami a zenét illeti.
Megemlítette még Veér Bertalan nevét is, aki zenekari szervezőként rengeteget tesz a siker érdekében, illetve Sapszon Bálint testvéreit, Annát és Orsolyát, akik a kórust verbuválják.
Forrás:infostart.hu
Tovább a cikkre »