Egyetlen nagy adventben élünk, de vajon élünk is vele?

Egyetlen nagy adventben élünk, de vajon élünk is vele?

A világ nem ismerte meg őt… akik pedig befogadták, azoknak hatalmat adott arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek… láttuk az ő dicsőségét… telve kegyelemmel és igazsággal – János 1,10;12;14

Lassan, de biztosan vagy sok külső-belső tényező hatására nagyon is bizonytalanul fordul rá milliárdnyi ember az ünnephozó napok célegyenesére. Karácsonyra. Karácsony egyetlen okára is? A megszületett Megváltóra, akár befogadta Őt, akár nem? Egy bizonyos: Ő jön, hogy Isten-gyermekként a maga látszólagos gyengeségével megérintse a szívünket.

Tisztaságával szembesítsen minden létveszejtő és észveszejtő, boldogságtépázó gonoszsággal, aminek nem kellene így lennie. Az Ige világosan és félreérthetetlenül fogalmaz: a világ, a kozmosz, amit az Atya teremtett, nem fogadta be Őt, mert nem ismerte fel a Gyermekbe rejtett Istent.

A latin szöveg a cognovit szót használja, amit Descartes híres mondatával tett közismertté: Cogito, ergo sum – gondolkodom, tehát vagyok. A világ nem ismerte fel Őt, másra használta az eszét, hiábavalóságokra. Akik viszont jóra használva eszüket, értelmüket, befogadták Őt, azoknak hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek. A Gyermek mellett gyermekké, érzővé, lényeglátóvá, szívvel látóvá, ahogyan azt elhíresítette A kis herceg szerzője, St. Exupéry:

Ma elektormikroszkópok sok milliószoros nagyítási képességével vagy univerzumokat másodpercek alatt radarhullámokkal láttató precíziós műszerekkel fényévekre száguld az emberi tudomány. Mégis úgy vagyunk, hogy földi létünk kulcscsodáját, Isten gyermekbe öltöztetett jelenlétét nem vesszük észre. Mindent és mindenkit, csak Őt nem, aki az orrunk, sőt a lelkünk előtt van.

A történelem egyik legnagyobb csodája mégis az, hogy amióta az első embernek esete következtében létlejtőre, könny- és vérlejtőre került az emberiség, önként és nagyravágyóan, Isten emberszánó, mentő szíve mégis szakadatlanul várta haza tékozló gyermekeit. Az Ararát tövében kikötő Noé bárkájában a mai örmény föld tájékáról indult a kegyelmet talált emberiség új története.

Isten egy hatalmas nagy adventet ajándékozott szövetséges szeretetéből, hűségéből a világnak, amely nem fogadta be. Fiában pedig megragadta azok szívét és életét, akik befogadták Őt. Látjuk-e a lényeget, a létrangosító, személyes sorsunkat emelő kegyelem jelenlétét adventtelen napjainkban és életünkben? Amint Babits gyönyörűen fogalmazta meg zsoltáros versében: Tudod, hogy érted történnek mindenek – mit búsulsz? /A csillagok örök forgása néked forog/és hozzád szól, rád tartozik, érted van minden dolog /a te bűnös lelkedért.

Igen súlyos szavakat használ korunk egyik legismertebb német filozófusa, Rüdiger Safranski a digitális világ emberi status quo-jának jellemzésére: teketóriázás, kozmetikázás nélkül, mert nem statisztikára dolgozik, hanem Isten statisztájaként az igazságról szól Das Böse, A Gonosz című gondolatébresztő könyvében.

Hírdetés

Arról, hogy folyamatos transzcendencia-árulásban él és hal a világ. Mert nem ismerték meg Őt, a Gyermekbe rejtőzködött Istent. Következménye kegyetlenség és gazság lett. Az emberiség gazságtörténete hihetetlen kombinációkkal és konfigurációkkal ömlött az éppen következő generációk nyakába. S ez nemcsak a múlt, hanem a jelen is. Nem sorolom a nemzetközi és a hazai irgalmatlanságokat, együttérzéshiányokat. Adventhiányokat. Jézus-hiányokat. Isten-hiányokat. Az emberséghiányokat. Az Isten-árulás, a transzcendencia, elhagyása az emberi létet egydimenzióssá lapította. Ez a gonosz(ság) nyomasztó gravitációja a személyes létezésen.

A léthiányból súlyos morálhiány következik. Az ember észrevétlen is önmaga ellen indul. Az Isten nem érdekel – ember nem számít drámai süllyedése, méltóságvesztése, emberi léttiprása a következmény nélküli következmény – látszata. Mintha semmi nem történne. Márpedig igen: a legmélyebbre tartó létrontás. Álságosságok piaca, teljesen befertőzött és értékvesztett sorstalanságok káosza a következmény.

A leghosszabb és a legkormosabb éjszakában is ott van a Gyermek – visszavonhatatlanul a mélyben. A pokol kapujában is. Önként vállalt mélymenetben. Mária és József segítségével. Már akkor is voltak, akik befogadták Őt, mert a szívük vonzotta, vonta oda hozzá a pásztorokat, a tudatlanságban is lelkileg jól tájékozódókat. És a tudományukban is alázattal Jézus-kereső keleti bölcseket, a tudós csillagászokat, hogy elmenjenek, s tömjént, mirhát, aranyat tegyenek a zsidók Királya, a mindenség Ura lábacskái elé. A beteljesült advent, ezredévek sóvárgása, istenvágya, égi honvágya, az elveszett Éden visszavételének nagy álma, hajtóereje ott feküdt megtestesülve valós valójában a kőbölcsőben, a marhaetetőben.

A coram Deo, minden pillanatban a Gyermek jelenlétében, majd a Megváltó minden emberi szenvedést átélő és legyőző keresztküzdelmében és feltámadásában lelepleződő, lejtmenetes vagy égimenetes lehetőségnek? Mert a történelemben ez a két alapirány nyílik a transzcendens árulásból, valamint a tékozló hazavergődését segítő adventi Istenre emlékezésből: vagy coram Deo, Isten előtt még a legmélyebb mélységekben is, hittel – vagy akár Isten jelenlétében, közelében júdási elfordult szívvel, akinek a harminc ezüst többet ért, mint a Királyok Királyának ölelése, közelsége. Ez a történelmileg elhíresült ott vagyok, mégis egészen másutt tragikus magatartása. Amit eleink más összefüggésben így írtak le: Etsi Deus non daretur – mintha Isten nem is lenne.

Mintha nem lenne végső és kikerülhetetlen számonkérés. István királyunk, Bethlen Gáborunk, az aradi 13, az ’56-osok közül sokan úgy éltek, mint akik tudták: van élő Istenük, érettük alászálló Gyermeke, hogy beférjen Isten istensége gyarló szívükbe. Még a siralomházban, a fejedelmi palotában, a tankok lánctalpa alatt is. És mindent és mindenkit ennek a Gyermeknek a karocskái, szíve, mindenen átlátó tiszta tekintete fog megmérni. Mi csak könyöröghetünk, próbálkozhatunk másként élve elkerülni a legsúlyosabb, megfellebbezhetetlen mondatot: Megmérettél és könnyűnek találtattál – Mené-mené, tekél, úfarszin (Dániel 5,25).

Isten- és emberárulás vagy létrangosító fiúi, szentlelkes Isten-jelenlét jellemzi-e, hatja-e át az adventünket? Évek óta tapasztalom, hogy a herrnhuti Losung advent valamelyik vasárnapján mindig idézi a lét- és embersors felrangosító kegyelemről Dag Hammarskjöldnek, az ENSZ második főtitkárának gondolatait, imáit. Idén is. Az ő adventi gondolataiból egy rövid idézet: Nem elég naponta Isten elé állni. Az a döntő kérdés, vajon kizárólag Isten előtt szeretnénk-e megállni?

Mint Mária, akinek Isten és az emberiség számára Jézust virágzó élete csak a Magasságos és az Isten Fia előtt akart és tudott megállni…

Dr. Békefy Lajos/Felvidék.ma


Forrás:felvidek.ma
Tovább a cikkre »