A ferences értékrend egyik meghatározó eleme a többség befogadó magatartása a kisebbséggel szemben. Szent Ferenc szellemiségének lényege a befogadás és az elfogadás. Az általa megtestesített minoritás, miszerint a kisebbség a majoritás ellenpólusa, különös módon fejeződik ki a felvidéki magyar kisebbség és a szlovákiai ferences gondolkodás összefüggésében. Érsekújvárban ugyanis ahelyett, hogy a helyi ferencesek a veszélyeztetettek, tehát a fogyásban lévő magyar kisebbség pártjára állnának, 2019-től inkább hátrányos megkülönböztetésben részesítik a magyarokat.
Teszik ezt annak ellenére, hogy a templomban nincs helye a territoriális viselkedésnek, Isten háza ugyanúgy a magyar hívőké, mint a szlovákoké! „Ha kirúgnak egy magyar ferences papot, aki a magyaroknak közvetíti Isten szavát, akkor vele együtt a hívőket is kirúgják a templomból” – mondta idei meghurcoltatása idején Kovalcsik Cirill ferences atya, az érsekújvári magyar hívők szeretett magyarországi papja, akit a szlovák ferencesek 22 év után elűztek érsekújvári szolgálati helyéről.
Beletörődés helyett odaadással
Ma még közel sem tartunk ott, hogy Kovalcsik Cirill atya távozását követően csillapodtak volna a kedélyek, javult volna a ferences templomot látogató érsekújvári magyar közösség helyzete. Ez egyértelműen azt támasztja alá, hogy a városban közmegbecsülésnek örvendő magyarországi ferences atya eltávolítása egy helyi, előre megtervezett, magyarellenes forgatókönyv részét képezte.
Ez ellen viszont a beletörődés helyett odaadással és következetes kitartással a mai napig tiltakoznak minden lehetséges módon az érsekújvári magyar hívők.
Hadd említsük meg, hogy a jelenlegi házfőnök, Patrik Masseo Golha megszüntette a hétköznapi magyar nyelvű szentmiséket, minden hónap első péntekje kivételével. A magyar jelenlét nyomait is kiirtó szándéka jegyében a ferences templomból hiányoznak a magyar nyelvű feliratok. Fondorlatos indokokkal folyamatosan akadályokat gördít a kolostor rendházi nagytermének magyar közösség általi használata elé. Tudvalévő, hogy az előző évek alatt itt valósultak meg az újvári magyar hívők lelki programjai és egyéb közösségi tevékenységei, mint például a húsvéti és adventi készülődés, a közös adventi koszorúkészítés.
A jelenlegi érsekújvári ferences házfőnök, Patrik Masseo Golha ámokfutásában az utolsó csepp az volt, amikor kezdeményezte és meg is valósította Kovalcsik Cirill atya menesztését a városból.
Azóta az újvári ferenceseseknél a vasárnapi szentmiséken cserélődnek a magyar nyelvet bíró egyházmegyés lelkiatyák a helyi plébániatemplomból. Megjegyzendő, hogy nem csupán a miseszolgálatról van szó, Cirill atya távozásával hiányzik a ferences szellemiség közvetítése, valamint az élő lelki kapcsolattartás a hívők és a pap között.
Az elmúlt hónapokban imaesteket és aláírásgyűjtést szerveztek, illetve számos levelet, találkozóra való felkérést fogalmaztak meg az érsekújvári magyar hívők. Ezeket valamennyi alkalommal eljuttatták az érsekújvári ferences házfőnökhöz, Patrik Masseo Golhához, valamint a Szlovákiai Ferences Rendtartomány főnökének Juraj Andrej Mihálynak is elküldték. Kérésük hosszú ideig nem talált meghallgatásra. A sorozatos, levelekben sürgetett találkozóra végül is október 12-én került sor kissé furcsa körülmények között.
A találkozó időpontját kezdeményező szlovák ferences tartományfőnök, Juraj Andrej Mihály ugyanis a találkozón nem jelent meg.
Az érsekújvári magyar katolikus hívőket képviselő 9 tagú csoport ezt kénytelen volt tudomásul venni, és megelégedni a helyi ferences kolostor elöljárójának jelenlétével, aki bizonyíthatóan minden felsorolt eredendő baj forrása az érsekújvári ferences templomot látogató szlovák, illetve magyar hívek egymáshoz való viszonyulását illetően. Erősítésként a tárgyalásra maga mellé rendelte az érsekújvári szlovák szentmisét látogató hívők nagyszámú csoportját. Tette ezt annak ellenére, hogy a megtárgyalandó ügy csak az érsekújvári magyar katolikus közösséget érintette.
Kértek, nem követeltek
Október 12-én a találkozóra az újvári magyarok békülési szándékkal érkeztek. Bevezető gondolataikban kihangsúlyozták a szlovák és magyar hívők egységének, az együtt gondolkodásnak és cselekvésnek a fontosságát a kölcsönös megértés és támogatás szellemében. Írásban terjesztették elő az érsekújvári ferences templomot látogató magyar hívek lelki életében fontosnak tartott változtatásokat, az ezzel kapcsolatos kéréseket, illetve javaslatokat. Fő célként jelölték meg a nemzetiségi hovatartozástól független és egyenrangú lelki gondoskodást minden hívő számára az érsekújvári ferences templomban, a folyamatos kommunikációt a ferences szerzetesek és az érsekújvári magyar hívők között.
A találkozóról készült jegyzőkönyvet hosszas egyeztetés után december 3-án kellett volna aláírni a ferences kolostorban a szlovák és a magyar félnek.
A megbeszélt időpontban viszont csak a magyarok jelentek meg, a szlovák fél, élén a házfőnökkel, Patrik Masseo Golhával, a találkozót ignorálta, és ezzel a jegyzőkönyv aláírását is.
A jegyzőkönyvet csak a megjelent egyházközösségi tagok látták el kézjegyükkel, tehát az érsekújvári szlovák, illetve magyar híveket egyaránt képviselő Ďurčo Zoltán, a nyitrai egyházmegye magyar hívekért felelős püspöki helynöke, érsekújvári plébános, továbbá Zajiček József jegyzőkönyvvezető és Török András, az érsekújvári magyar katolikus közösség képviselője. Történt mindez 2023 adventjének első vasárnapján az érsekújvári ferences templomban, a szlovák és magyar szentmise között…
Végezetül még egy észrevétel: nem könnyű feladat egy ilyen hozzáállású ferences házfőnöknél olyan lelki tartalmú programokat megvalósítani, amelyek az érsekújvári katolikus közösség lelki épülését szolgálják.
Úgy tűnik, hogy a „PAX INTRANTIBUS”, azaz a „Békesség a betérőnek” felirat az Érsekújvári Szent Ferenc Stigmatizációja Ferences Templom és Kolostor bejárata felett egyelőre csak vágyálom az érsekújvári magyar hívők számára. A jelenlegi házfőnök, Patrik Masseo Golha miatt ugyanis nincs béke és nyugalom az érsekújvári ferences barátok templomában.
Megjelent a Magyar7 hetilap 50. számában.
Forrás:ma7.sk
Tovább a cikkre »