Az Iron Maiden zenekart az 1970-es évek közepén alapította Steve Harris, aki azóta is a zenekar basszusgitárosa. Az együttes negyvenéves története az alábbi számokkal összegezhető: közel 90 millió eladott lemez, 59 országban több mint 2000 élő fellépés, 16 stúdióban rögzített album, 8 koncert- és több válogatáslemez, illetve 9 DVD. Az Iron Maiden kulturális, zenei jelentősége is önmagáért beszél, sok más zenekar számára jelent inspirációs forrást. Első budapesti koncertjét az Iron Maiden 1984-ben adta, a szeptember 3-án megjelent Powerslave-et bemutató turnéjuk keretében. Magyarországi bemutatkozó fellépésük korabeli médiavisszhangja nem tanulság nélküli.
Az Iron Maiden ötödik nagylemeze, a Powerslave 1984. szeptember 3-án jelent meg: az ókori Egyiptom szimbolikáját idézte meg az albumborítón és az egyik dalszövegben is. Az album megjelenése előtt indult a World Slavery Tour, amely az egyik legsikeresebb és legintenzívebb turné volt a zenekar történetében: 13 hónap alatt 28 országban összesen 300 koncertet adtak. E turné egyik állomásaként rendezték meg Magyarországon az első jelentős heavy metal koncertet.
A World Slavery Tour 1984. augusztus 9-én startolt Lengyelországban, majd öt lengyelországi és egy bécsi koncertet követően augusztus 17-én Budapesten folytatódott. A zenekar által kiadott History of Iron Maiden című dokumentumfilm második része és a Behind the Iron Curtain című önálló dokumentumfilm is hangsúlyozza a turné jelentőségével kapcsolatban, hogy az Iron Maiden eljutott 1984 során a keleti blokk egyes országaiba is.
Az 1980-as években Magyarországon a könnyűzenei szférában is enyhülésre került sor. Ez a politikatörténeti kontextusa a brit heavy metal Magyarországra történő begyűrűzésének. Ezzel függött össze az Iron Maiden fellépése, és az is, hogy mennyire lehetett hozzáférni a zenekar akkoriban megjelent albumaihoz és felvételeihez. A nyitás és az enyhülés ezen a téren is kimutatható: a Kelet és a Nyugat közötti különbségek lassan és fokozatosan kezdtek oszladozni, a heavy metal együttes első magyarországi koncertje ebben a folyamatban mérföldkőnek tekinthető.
Az Iron Maiden albumait, számait már a koncert előtt is lehetett hallgatni. Annak ellenére, hogy az MSZMP Politikai Bizottsága 1984 júliusában még ideológiailag károsnak tartotta az angolszász zenei hatást, a rádióban és a televízióban, tehát legális csatornákon keresztül hozzá lehetett ezekhez férni, nem beszélve az illegális megoldásokról.
A Nyugatról becsempészett lemezek és kazetták ugyanis eljutottak a rajongókhoz, amelyekről másolatok készültek, és ezeket egymás között cserélgették. Az 1980-as évek első felében már a kiskereskedők árulhatták nyugati zenekarok albumait. A Somogyi Néplap egyik 1983. október 22-i cikkében az olvasható, hogy egy ilyen üzletben Iron Maiden-lemezeket lehet borsos áron megvenni.
A hatalom az illegális lemezkereskedelem ellensúlyozása érdekében adott engedélyt arra, hogy a rádió (Lemezbörze helyett) és a televízió (Pulzus) különféle műsorai nyugati zenéket is sugározzanak. A rádióban legelőször Komjáthy György műsorában 1982. július 11-én, kora délután (13:05 és 13:35 között) lehetett Iron Maident hallgatni. A Pulzus című műsor 1984. februári adásában a zenekar Fligh Of Icarus című számának klipje volt látható.
Március 17-én a televízió 2-es csatornája este tíz után egy koncertfelvétel 30 perc hosszúságú részletét sugározta. A magyar média akkor közvetített először Iron Maiden-koncertet. Erről a felvételről az egyik ifjúsági magazinban, a Világ Ifjúságában külön cikk is megjelent, amely a tévéműsor ürügyén adott bepillantást az Iron Maiden világába. A cikk ismeretlen szerzője közölte a zenekart alkotó zenészek nevét, majd kitért arra, hogy az 1983-as World Piece Tour elnevezésű turné során összesen 200 koncertre került sor a világ különböző pontjain.
Az Iron Maident az újságíró az egyik legsikeresebb zenekarnak nevezte. Kitért arra is, hogy a heavy metal az 1980-as évek elejére válságba jutott, ugyanis egyre kevésbé tudtak újat mutatni az addigi nagy zenekarok, és ennek eredményeként jelent meg a brit heavy metal új hulláma. Az új hullám egyik reprezentánsa volt az Iron Maiden. A cikk ezt követően az 1983-as turnéról szól, arról, hogyan néz ki egy ilyen turné, kik segítik a zenekart, mikor milyen feladata van a kisegítő személyzetnek a koncert napján stb.
Este nyolckor már „elviselhetetlenül feszült, robbanásveszélyes” a hangulat, a „csarnok most már valóban fortyogó katlan”. Az újságíró az utolsó sorok egyikébe beleírta – felidézve ezzel a zenekart ért sátánizmus vádját –, hogy „a Sátán öt földi helytartója” áll a színpadon, hogy magukkal ragadják „áldozataikat”, akik nem érzik magukat annak, mert szerintük „ma az Iron Maiden a legjobb heavy metal banda a világon. Lelkük rajta.”
A Világ Ifjúságában toplisták is olvashatók voltak. Az augusztusi számban, a koncert hónapjában az egyik nyugatnémet rockmagazin, a Metal Hammer adatai szerepeltek: eszerint az Iron Maiden volt a zenekarok között az első, az énekesek között Bruce Dickinson, a zenekar énekese, míg a nagylemezek közül pedig a Piece Of Mind szerepelt az első helyen.
Forrás:mult-kor.hu
Tovább a cikkre »