A dachaui koncentrációs táborban világra jött gyermekekről mesél az On The Spot különkiadása.
Hisz ön Istenben? Persze, hogy hiszek, kihoztam egy gyereket a pokolból. – Mirjam Rosenthal elsőszülött fiát a dachaui koncentrációs tábor egyik altáborában hozta világra. Nem volt egyedül, 1944 végén és ’45 elején hét magyar nő szült Dachauban. Amikor a lágert felszabadító amerikai katonák meglátták a gyermekeket, sírva fakadtak, nem hittek a szemüknek, hisz amerre néztek, csak halál vette körül őket, a pusztulás közepén mégis ott feküdt hét csecsemő, hét új élet, amelyek a csodával határos módon álltak ellen a gonoszságnak. – Isten keze volt a dologban – véli Leslie Rosenthal, aki egyike a hét dachaui újszülöttnek. Róla és édesanyjáról, a 93 éves Mirjamról szól az On The Spot különkiadása, amelyet a holokauszt nemzetközi emléknapja előtt két nappal, ma este 22.25-től tűz műsorára a Duna Televízió.
Nemes Jeles László, a Saul fia rendezője a film világsikere kapcsán sokszor beszélt a soá új szemléletű ábrázolásáról. A legjobb idegennyelvű filmnek járó Aranyglóbusz átvételekor azt mondta, sokak számára a holokauszt egy absztrakció, számára azonban egy arc, amit nem felejthetünk el. Ugyanezt teszik az On The Spot alkotói, Cseke Eszter és (a Forbes magazin 30 évesnél fiatalabb tehetségekről készült európai sikerlistájára januárban felkerült) S. Takács András is: arcot adnak az ép ésszel talán fel sem fogható történetnek. Nemcsak egyszerűen bemutatják, a képernyőn számunkra, nézők számára meg is teremtik a túlélőt, egy arcot, amelyet nem lehet elfelejteni. Mindezt az immár hét éve futó, Prima Primissima és Pulitzer-emlékdíjas sorozat esetében megszokott érzékenységgel és hibátlan arányérzékkel.
Amelyekre különösen nagy szükség volt a ma este sugárzott epizódban, hiszen a téma – mint azt nap mint nap tapasztaljuk – roppant kényes. Épp a Saul fia sikerének hangjába vegyülő kellemetlen zajok figyelmeztettek, a soá sokak számára egy idegen s így megfoghatatlan történet, egy absztrakció, amelyhez – vélik – semmi közük. – Miért nem a Don-kanyarról forgattak filmet? – tette fel a kérdést egy felháborodott kommentelő Nemes Jeles László filmje sikere kapcsán. Csakhogy a kérdésben rejlő kizárólagosság nagyon veszélyes, hiszen hogyan érthetnénk meg az egyiket a másik nélkül, hogyan láthatunk tisztán, ha tagadások mentén gondolkodunk?
A múltat feltárni és elérhetővé tenni talán az egyik legnehezebb feladat, amit egy filmes magára vállalhat. Cseke Eszterék azonban már számtalanszor bizonyították, hogy képesek mindig új, váratlan szempontokat felvetve hozzányúlni a (tragédiákkal zsúfolt) múlthoz. Nem moralizálnak, nem ítélkeznek, és nem is értelmeznek, csupán elmondanak egy történetet, emberek történetét, akik közöttünk élnek. Munkáik így lebontják a falat a néző és (az addig idegen) múlt között. Sorozatuk legújabb évada a születés témáját járja körül, bemutatva a különböző kultúrák viszonyát az új élethez. A széria talán legmegrázóbb epizódja a ma esti, amely a halálból sarjadó élet történetét beszéli el.
Mirjam Rosenthal fiával és az On The Spot riportereivel Fotó: On The Spot
Mirjam Rosenthal Komáromból került Dachauba, jelenleg Torontóban él, egy idősek otthonában. Ő az utolsó, aki még elmesélheti, milyen volt a hét magyar nőnek gyermeket világra hozni a München közelében felállított koncentrációs táborban. Története így nem a pusztulásról, hanem az életről, az élet szeretetéről szól. Az pedig már az On The Spot stábjának az érdeme, hogy ezt minden giccstől és hamis pátosztól mentesen tették jelenvalóvá. Mirjam és „pokolban született” fia, Leslie nem a borzalom cáfolata, sorsuk nem relativizálja a soát, épp ellenkezőleg, megerősít minket abban, hogy történjék bármi, a helyes döntés mindig az élet választása. Hiszen csak így kerülhető el a pusztítás.
A sorozat minden epizódja elején egy ismert ember osztja meg gondolatait a születéséről, a ma esti részben Nádas Pétert láthatjuk. Az író – megrázó ellenpontként – arról beszél, a tragikus körülmények miatt születése értelmét kérdésesnek tartja. Részben így erre is reflektál a vele közel egykorú Leslie, amikor azt mondja, nem tartja magát különlegesnek azért, mert egy koncentrációs táborban született, ő maga csupán egy láncszem az ősök és a következő generáció között. – Isten terve volt, hogy gyerekeim és unokáim legyenek, akik mind a világ épülésére szolgálnak. Céllal vagyunk itt, és az én dolgom, hogy elmeséljem a történetemet.
Az On The Spot alkotói arcot adnak ennek a történetnek, mi pedig így értelmet találhatunk egy másként talán felfoghatatlan sorsban.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 01. 25.
Forrás:mno.hu
Tovább a cikkre »