Ifjabb Alexandre Dumas-ról (1824, Párizs – 1895, Marly-le Roi) szólván, aki bár több, de ritkábban játszott drámát és regényt írt, azonnal A kaméliás hölgy jut eszünkbe, a regény, dráma és opera, amelyek híressé tették.
Marie Duplessis Párizs-szerte ismert nő volt, akit az előkelő férfiak gyakran látogattak rövid szerelmi kapcsolat céljával. A gyönyörű, fiatal kurtizán hajlandóságát az ismerkedésre a fiatalok ki is használták és megfizették. Az ifjabb Dumas apja révén jómódú fiatalember volt, ismerte Marie-t, és a társas összejöveteleken szerelemre lobbant iránta. Ez az érzelem adta a regény megírásához az ihletet.
A történethez azonban nem sok köze volt az írónak. A regény hőse, Armand nem volt gazdag, és szerelme őszintének bizonyult. Hasonlóan viszonozta a neves kurtizán is. Azonban Armand apja közbelépett, mert már-már házasságról is beszélt a két szerelmes. Meggyőzte a nőt egy tartós kapcsolat és a házasság képtelenségéről, aki e találkozás után, belátva az apa igazát, elutasította Armandót, így ő aztán naponta küldte neki a csokor kaméliát. Armand nem értette a változás okát, nem tudott apja közbelépéséről. Margarit, Gautier Margit ezután, hogy kiábrándítsa a férfit, nagy mulatságokat rendezett, és közel engedte magához az előkelő társaság férfijait. Ezzel kiváltotta Armand gyűlöletét. Margit tudta, hogy élete rövid lesz tüdőbetegsége miatt. Nemsokára bekövetkezett halála mélyen megrázta Armandot.
Dumas erről a párizsi valóságról írt regényt, és lett belőle dráma és opera (Traviata). Verdi csodálatos, megkapó operájából emlékezetemben az apa áriája és a végső búcsú az élettől hatott meg leginkább.
Olvassunk feljegyzéseimből. „A nő részére nincs nyomorúságosabb állapot, mint a függetlenség.” Továbbá: „Az emberek nagy tévedése abban áll, hogy általában azt hiszik, csak akkor birtokolnak igazán egy nőt, ha testi értelemben is birtokoljuk. Holott épp ellenkezőleg, a test birtoklása… magában rejti a feloldás okát és csíráját.”
Érdemes elgondolkozni a két megállapításon. A két nem együtt adja azt, amit Embernek (Homo) nevezünk. Akkor is, ha jelen korunk ennek az állapotnak a megváltoztatását hirdeti. A szexuális kielégítettségre gondolok, amely a házasságban, vagy azon kívül, a jövőt építő rejtett szándék megvalósulása. A szerelem eme megvalósulásnak a „szép csapdája”. A szexuális kapcsolat a „földöntúli” élmény létrejötte, és egyaránt képes arra, hogy csalódást okozzon vagy újra megélésre buzdítson. A kaméliás hölgynek a megélhetést jelentette a gazdag ifjak részéről, de valódi szerelmet csak Armand iránt érzett.
Forrás:3szek.ro
Tovább a cikkre »