Portik Noémi M. Klarissza mallersdorfi ferences nővér a Vasárnap című erdélyi katolikus hetilap 2024/48. számában megjelent írásában Jan van Eyck Angyali üdvözlet című alkotását mutatja be.
Az Angyali üdvözlet című olajfestmény 1434–1436 körül készült, Jan van Eyck holland festő zsenialitását és precizitását tükrözi. Azt a bibliai eseményt jeleníti meg, amikor Gábor angyal megjelent Máriának, tudtul adva neki, hogy ő fogja világra szülni a Megváltót (Lk 1,26–38).
A festményen az angyal szavai is olvashatóak: AVE GRA PLENA („Üdvözlégy, kegyelemmel teljes…”). Mária válasza is olvasható: ECCE ANCILLA D[OMI]NI („Íme, az Úr szolgálóleánya”).
A szavak különös módon fejjel lefelé láthatóak, amelynek oka egyes értelmezések szerint, hogy ezen kijelentés Istenhez szól. A Szentlélek, aki által Krisztus fogantatott, galamb képében, hét fénysugáron ereszkedik le, jelképezve hét ajándékát.
Mária – ahogyan azt az ikonográfiában általánosnak tekinthetjük – kék palástot visel, amelyet a hermelin szegélyez mint királyi szimbólum. Lábánál pedig megjelenik a liliom mint a tisztaság jelképe. Kitárt kezei Istenre való nyitottságát fejezik ki. Az aprólékosan kidolgozott palást, amelyet az angyal visel, a koronával együtt, szintén a nemességet hangsúlyozza.
A jelenet egy templombelsőhöz hasonló környezetben játszódik. A kompozíciós elhelyezés és a királyi szimbólumok azt sejtetik, hogy a művész valós korabeli személyek ábrázolásával alkotta meg az Angyali üdvözletet. Ezzel együtt a királyi attribútumok azonban teológiai jelentéssel is bírhatnak. Egyrészt Máriát mint Istenanyát és Királynőt szemlélhetjük, ugyanakkor a történet egyszeri és különleges jellege is hangsúlyt kap.
Forrás: Romkat.ro
Fotó: nga.gov
Magyar Kurír
Forrás:magyarkurir.hu
Tovább a cikkre »