Akadnak meglepik a Grammy-jelöltlistán

Akadnak meglepik a Grammy-jelöltlistán

Akadnak meglepik a Grammy-jelöltlistán Juhász Katalin2024. 11. 11., h – 12:11

Beyoncénak ismét sikerült Grammy-történelmet írnia: Cowboy Carter című albuma az eddigi legtöbb, tizenegy jelölést gyűjtötte be. Ezzel az amerikai énekesnő saját korábbi rekordját (10) döntötte meg. 

Szinte felfoghatatlan, hogy a még mindig csak 43 éves Beyoncét az ideiekkel együtt már 99-szer jelölte a Recording Academy a szakma, de inkább a média által legfontosabbnak tartott zenei díjra, ezzel ő a Grammy történetének legtöbbször jelölt művésze. Eddig szólóelőadóként 32, a Destiny’s Child tagjaként három díjat nyert. Amikor kiderült, hogy idén countryalbumot készít, Amerika két részre szakadt: arról kezdtek vitatkozni a közösségi oldalakon és a zenei sajtóban, hogy tehet-e ilyet egy fekete nő. Áprilisban viszont már egy emberként lelkesedtek a Cowboy Carterért, amely nemcsak egy kiváló album, hanem üzenet is a társadalomnak és a zeneiparnak. Beyoncé Knowles-Carter egyészt hazafiságának ad hangot a maga módján (mert hiszen a texasi Houstonban született), illetve az amerikaisággal összefüggő sztereotípiákra mutat rá egy hagyományosan fehér zenei stílus átértelmezésével. 

A női előadók egyébként is erős évet tudhatnak maguk mögött – ezt mutatják Taylor Swift, Billie Eilish, Chappell Roan és Sabrina Carpenter jelölései. Billie Kendrick Lamar, Post Malone és Charli XCX társaságában hét jelöléssel várhatja a díjátadót, Taylor Swift, Chappell Roan és Sabrina Carpenter pedig hat-hat boríték kibontásánál izgulhat.

Természesen nem elemezhetjük mind a 94 kategóriát, pedig lenne pár finomság, például a rekonsrtuált újrakiadásokat, a zenés filmeket, vagy az albumok kísérőfüzeteit illetően. De díjazzák a legjobb, gyerekeknek szóló albumot, hangoskönyvet (itt Dolly Parton, Barbra Streisand és Jimmy Carter volt amerikai elnök is a jelöltek közt van), a stand up esteket (Trevor Noah vagy Ricky Gervais is hazaviheti a szobrot), klasszikus- és kortárs zenei albumokat, de még a videójátékokhoz készült zenéket is. A teljes jelöltlistát itt lehet böngészni: https://www.grammy.com/news/2025-grammys-nominations-full-winners-nominees-list

Mi pedig nézzük a legfontosabbnak kikiáltott négy kategóriát. 

Az év felvétele díj nem az előadóknak, hanem a producereknek, hangmérnököknek, mixmestereknek szól, vagyis itt a hangzás számít. (De persze vannak párhuzamok, hiszen csapnivaló hangzással bajosan lehetne bármi is az év albuma, vagy az év dala). 

Hírdetés

Ebben a kategóriában nyolc felvétel csap össze, ezek zömét még legalább három további kategóriában jelölték. Úgyhogy ha van igazság, akkor a Beatles Now and Then című felvétele kapja a díjat. Egyrészt mert itt tényleg a szakemberek csináltak csodát John Lennon 1977-es, kazettán fennmaradt demójából, másrészt szép gesztus lenne, ha az ötven éve feloszlott Beatles, a rocktörténelem egyik legfontosabb zenekara végre kapna egy Grammyt. A tavalyi ősz legnagyobb szenzációjának számító felvétel egyébként még egy kategóriában jelölt, ez A legjobb rock előadás (the best rock performance). Itt a következőkkel mérkőzik meg: Green Day, The Black Keys, Idles, Pearl Jam, St.Vincent, úgyhogy szerintünk nincs sok esélye. 

Az év albuma címért szintén nyolcan versengnek (a jelöltek száma egyébként nincs maximalizálva), köztük természetesen Beyoncé, aki hiába rekorder, ebben a kategóriában még sosem győzött. Talán ezen megfontolásból most neki adják a Grammyt, legnagyobb vetélytársa, Taylor Swift ugyanis tavaly érdemelte ki ezt a díjat a Midnights-ért, és új albuma annál a korongnál picivel gyengébb lett. 

Úgyhogy most foglalkozzunk azzal, akinek mi adnánk a díjat. Hatalmas meglepetés, hogy a jazz-csodagyerek Jacob Collier is bekerült ebbe a mezőnybe. A Djesse Vol. 4 című album esszenciája mindannak, amit ez a még mindig ifjú multiistrumentalista tud a műfajról. Ráadásul ő a lemez producere is, a mixekért is részben ő felelt, az összes számot ő írta, és az anyag abszolút emészthető: egyszerre elégíti ki a vájtfülű kritikusokat és a nagyközönséget. A magunk részéről André 3000 győzelmével is elégdettek lennénk, mert ez a történet egészen elképesztő. Az Outcast duó egyik fele eredetileg a tőle megszokott rap-műfajban akart lemezt csinálni, ám közben megtanult fuvolázni, teljesen elvarázsolta a hangszer, és egy kiváló meglepetésalbumot tett le az asztalra. 

Az év dalát szintén nyolc jelöltből választják ki a döntnökök. Itt három vadonatúj név is felbukkan: a jelenleg minden fronton taroló Sabrina Carpenter (Please, Please, Please), a nálunk szinte ismeretlen Shaboozey (A Bar Song) és az új üstökös Chappell Roan (Good Luck, Babe!), akiknek világsztárokkal kell megmérkőzniük (Beyoncé, Taylor Swift és Post Malone, valamint Lady Gaga és Bruno Mars duettje, Billie Eilish, illetve Kendrick Lamar). A mi favoritunk Chappell Roan, de ha meg kellene tippelnünk a győztest, Beyoncé Texas Hold’em-je lenne az. 

A negyedik top-kategória A legjobb új előadó, vagyis az a művész, aki a vizsgált időszakban (2023. szeptember 16. és 2024. augusztus 30. között) megjelent kiadványaival a legnagyobb áttörést érte el a zeneiparban. Íme, a jelöltek névsora: Benson Boone, Sabrina Carpenter, Doechii, Khruangbin, Raye, Chappell Roan, 
Shaboozey és Teddy Swims. Közülük vélhetően Sabrina Carpenter kap Grammyt, nekünk is ő tűnik a legkiemelkedőbbnek.

A veteránok közül ketten okoztak meglepetést: a Rolling Stones a legjobb rock-album kategóriába került a Hackney Diamonds albummal, amely szerintünk inkább valamiféle „kitartás-díjat“ érdemelne, mert korántsem annyira átütő, mondjuk a Fontaines D.C. Romance című albuma, a The Black Crowes visszatérő albuma (Happiness Bastards), vagy az új Idles-album ebben a kategóriában. 

A reggae-műfaj viszonylag kevés figyelmet kap, de idén a veterán The Wailers is harcba szállt Az év reggae-albumának díjáért az Evolution című koronggal. Ez azért nagy szó, mert a trendformáló zseni, Bob Marley egykori kísérőzenekarának még egyetlen Grammy-díja sincs. Sem önállóan, sem Marley-vel. Ráadásul ez az album csodálatos lett, csakúgy, mint a vele egy kategóriában versengő One Love című anyag, amely tulajdonképpen megmentette a bukástól a rendkívül gyengére sikeredett Bob Marley életrajzi filmet. 

A Grammy-díjakat 2025. február 2-án adják át a Los Angelesben. 


Forrás:ujszo.com
Tovább a cikkre »