Halottak napja emlékezés megboldogult szeretteinkre, mely alkalomból az Egyház hagyományosan gyászmisét mutat be a hívő közösség elhunytjainak lelki üdvéért. A korábbi évek hagyományai szerint november 2-án, a 18 órai szentmise keretében a pécsi székesegyház Bárdos kórusa requiemet énekel, melynek keretében Michael Haydn nevéhez köthető zenetörténeti különlegesség is elhangzik.
A klasszicista zeneszerző, Joseph Haydn öccse (1737–1806) műjegyzéke összesen három requiemet tüntet fel. Az első, 1771-es c-moll requiem ma már viszonylag közismertnek számít. A harmadik, b-dúr requiemjét halála évében, 1806-ban írta, és Mozarthoz hasonlóan ő is meghalt a Dies irae komponálása közben, így a mű befejezetlen maradt.
A kettő között keletkezett esz-dúr requiemről sokáig csak annyit tudott a zenetudomány, hogy állítólag létezett, de mivel a kotta nem volt hozzáférhető, a mű rejtve maradt a zenészek és a közönség számára is. Nemrég azonban előkerült Budapesten egy 1810-es évekbeli kézzel írt másolat a szólamokból, így a művet rekonstruálni lehetett. A budapesti szólamokon egy 1821-es és egy 1826-os előadás szerepel.
Feltételezhetjük, hogy még kerülnek elő máshol is fennmaradt példányok, jelenleg viszont ez a leghitelesebb elérhető forrás, és könnyen lehet, hogy a művet közel 200 éve senki sem hallhatta. A fellelt anyagból Uzsaly Bence készített modern kottát, melynek segítségével Pécsett csendül fel először ez a sokáig elfeledett requiem.
Az előadás során elhangzik még César Franck Dextera Domini című műve, valamint részlet Franz Schubert Stabat Materéből
Előadók: Gy. Fülöp Judit (szoprán), Amer Lemja (alt), Pálmai Árpád (tenor), Szécsi Máté (basszus), Havasi Gábor (basszus), a pécsi bazilika Bárdos kórusa, valamint a Pannon Filharmonikusok és pécsi művésztanárokból alakult zenekar. A kórus vezetője: Uzsalyné Pécsi Rita.
Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye
Magyar Kurír
Forrás:magyarkurir.hu
Tovább a cikkre »