Sok dolga van még, ezért vállalta a teátrum igazgatását – mondta el Szirtes Tamás az InfoRádióban. Világhírű produkciók érkezését ígéri, címeket babonából nem mond még.
A színházat 2004 óta irányítja a Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, Szirtes Tamás most azt mondta: újabb világhírű produkciók játszási jogainak megszerzéséről tárgyal, de az előadások címeit babonából még nem árulja el. Vannak ugyanakkor olyan folyamatok, amelyekbe szívesen beavatja közönségét is.
„A Madách Színház jelen pillanatban nagyon jó állapotban van, nagyon dinamikus, és ha a Covid engedi mindazt, amit szeretnénk, akkor még nagyon sok örömöt tudunk szerezni a nézőknek és a színészeknek. A nagyszínpadon csodálatos repertoárunk van, nincs színház a világon, amelyik ennyi nagy sikerű musicalt tart műsorán. Tárgyalunk olyan jelenlegi világsikerekről, amelyeket ha megkaphat Magyarország, akkor csak a Madách Színház, illetve én kaphatom meg őket” – fogalmazott a rendező.
Nagyszínpadukról elmondta: nagyon jól felszerelt, az elmúlt években high-tech eszközöket kapott, így bármilyen igényes musical előadására képesek. Megszerzett tudásukat ugyanakkor nem csak a nemzetközi kasszasikereknél kamatoztatják: a harmadik Madách Musical Pályázat nyertes műve, a Kazinczy – A tizenötödik lesz idei első bemutatójuk, mely fontos szimbóluma egy törekvésének.
„A nagy és kiváló technikákat odaadjuk a magyar zenés színjátszásnak, ez a tevékenységünk egyik iránya. A másik az, hogy próbatermünkben a Covid alatt berendeztünk egy nagyon jól felszerelt tévéstúdiót vezérlővel, lámpákkal, mindezt saját eredménytartalékból. Az a tervem, hogy a hasznot, amit a nagyszínpadon a zenés darabok játszása jelent, odaadjuk a magyar irodalomnak és egy sajátos, online sugárzó magyar irodalmi programot indítunk útnak. Írók és szerelmek a címe, két mű már készül, és további kettő fog még az évadban” – mondta Szirtes Tamás, két műfaj kétféle tudásaként summázva mindezt. Ezen túl a tetőteraszon szabadtéri játszóhelyet is kialakítottak a járvány alatt, amivel a jövő évben is nagy tervei vannak.
Tárgyalásról babonából sem beszél
A tárgyalás alatt álló musicalek címeiről nem szívesen beszél: a Mamma Mia vagy a Mary Poppins jogai is érzékeny tárgyalások után kerültek hozzájuk, így már csak babonából sem teszi ezt. Annyit árult el: mivel a zenés darabokban sok nézőjük már csak londoni színházakat lát náluk jobbnak, fél évre előre elkelnek jegyeik, ezért nagyon adnak arra, hogy a színvonalból ne vegyenek vissza. Említette azt is, hogy nagyon sok előadást érnek meg színházukban egyes darabok:
a Macskákat már 1500 alkalommal állították színpadra,
ami színháztörténeti rekord is egyben.
„A Magyar Rekordok Könyvébe is bekerültünk, hitelesített dokumentumunk van róla, nagyon büszkék vagyunk. A sikerhez tulajdonképpen semmi nem kellett, csak egy zseniális remekmű, amit Andrew Lloyd Webber megírt, egy csoda, amivel ideadta nekünk a játszási jogot, az akkori Madách Színház zseniális művészeivel Haumann Pétertől Almási Éván keresztül a csodálatos Seregi László koreográfusi és Romhányi József fordítói munkájáig, és kellettem hozzá én mint rendező meg utána 38 év, hogy a különböző Madách színházi adminisztrációk ezt a darabot életben tartsák” – emlékezett vissza.
Bár ma már nem tudják a nagy repertoár miatt évi százszor játszani a darabot, az elővételi kedvencek közt továbbra is ott van, eddig másfél millió ember látta az előadást.
Gondolatban keresi utódját
Szirtes Tamás arról is beszélt, folyamatosan gondolkozik azon, kinek adhatná majd át a stafétát. Arra a kérdésre, hogy színház nélkül el tudja-e képzelni az életét, így fogalmazott: „Hogy színház nélkül van-e élet? Természetesen van, de a színház számomra varázslat volt, amikor beléptem ide és Ádám Ottó rendezett, Bessenyei Ferenc és Huszti Péter játszott a színpadon. Ugyanolyan lélegzetelállító csoda mind a mai napig, pedig azóta igazán megismertem minden szegletét.”
Az utánpótlás miatt nem aggódik: úgy látja, sok a tehetséges fiatal hazánkban.
„A ma a Madách Színházban játszó színészek ugyanolyan nagy művészek, mint akik ezelőtt húsz, harminc, ötven évvel ezelőtt játszottak, még ha más is a műfajuk.
De minden pályához kell szerencse, kell csoda, kell eltökéltség, kell szorgalom.
Nagyon sok faktornak kell együtt lenni, hogy az ígéretek beváljanak” – mondta Szirtes Tamás.
Vigyáznunk kell egymásra
Arról, hogy az egyébként mindig nagyon szabatosan és kedvesen fogalmazó igazgató-rendező a kritikai élű mondandójában mennyire erélyes, így beszélt: „Nagyon fontosnak tartom az emberek közti kommunikációt. Szépen kell beszélni az emberekkel, mert megérdemlik azok, akik a színházban dolgoznak velem. Jól kell bánnunk egymással, ezt nagyon fontosnak tartom.
Nagyon-nagyon kevés sebet szabad osztani, a kimondott szó anyagi erővé válik, ezt megtanultuk százszor.
Én igyekszem jól bánni mindenkivel, remélem, ha másokat megkérdez, ők is ezt mondják. Természetesen egy igazgatói vagy rendezői beosztás megkíván bizonyos határozottságot és eltökéltséget, de csak egyetlenegy vezérlőcsillag van, ami a dolgainkat meghatározva: hogy mi a színház, mi a produkció érdeke. Engem ez vezet a megfogalmazásaimban és a döntéseimben is.”
Forrás:infostart.hu
Tovább a cikkre »