Volt egyszer egy Népszabadság (MR 100)

Kilakoltatás

Szombat reggel a kiadó hirtelen felfüggesztette a Népszabadság kiadását, a lap munkatársait nemes egyszerűséggel kizárták a szerkesztőségből, az internetes oldalt lekapcsolták. – így az Index[1]. Mily különös iróniája a sorsnak, hogy a nagy túlélő, a kádári terror, majd konszolidáció túlélője, nem érte meg a forradalom 60. évfordulóját. A szent piac megölte. Hívei és rajongói szerint persze puccsról van szó. Sőt, a sajtószabadság veszélyben van.

Emlékszem, ’56 október 23-án színházból jöttünk haza. 11 éves voltam és életemben először színházban, Aznap este szüleimmel a Vidám Színpad műsorát láthattuk. A közeli Rádió-székház felől puskaropogás hallatszott. A buszok nem mentek Budára. Így hát gyalog mentünk haza.

..A… NÉP

A Blaha Lujza téren a Szabad Nép székház tetején épp leverték a feliratot. Azaz: annyit hagytak meg belőle, hogy „..A… NÉP”. Újabb paradox: a hiányzó szó, a szabad, jelezte, hogy a népnek elege van abból, hogy a szabadságot csak köszöntés formájában ismerhette. Amúgy, ha elfelejtettük volna, a túlélők lapja az 1956-os forradalom napjaiban hangnemet váltott Átállt, de hiába: olyan mértékben azonosította a nép a kommunista diktatúrával, hogy ellehetetlenült. 1956. november 2-án a Népszabadság váltotta fel – emlékeztet a Wikipédia. A Népszabadság két nappal később újabb pálfordulással a párt mellé állt, és lélekben a mai napig hű maradt az irányvonalhoz, amely igaz, gyakran változott. Így a piac szalonképes lett, és a lap áru. Kapitalista termék.

A piacon azonban hasznot is kell termelni. Ehelyett a lap példányszáma az elmúlt tíz évben 74 százalékkal csökkent, 2007 óta pedig több mint 5 milliárd forint veszteséget halmozott fel.  Ezen néhány botrány kirobbantása sem változtatott, bár némely kommentátor ezekben nem azt látta, hogy A lap nem tudta visszacsábítani az elveszett olvasókat, hanem azt, hogy a kormány tette rá a kezét. Azaz veszélyben a demokrácia. Az elemzők ugyan elismerik, hogy a nyomtatott sajtó mindenütt a világon vesztes a versenyben. A kommentátorok azt is jelzik, hogy a felvásárlót valójában a  Mediaworks Zrt. tulajdonában levő vidéki lapok izgatják. Ezek állítólag eldönthetik a legközelebbi választást. Hogyne érdeklődne iránta a kormány és/vagy azok támogató köre? És ki emlékszik arra, hogy egykor az MszMP – vagy az már az MSzP volt? – eladta ezeket a lapokat egy külföldi cégnek. Lehetett tudni, hogy egy szép napon ez még gondot okoz. De hát rövid távon megérte. Az üzlet az üzlet.

TGM, Tamás Gáspár Miklós eközben barikádra szállt. Ott jól érzi magát, sőt csak ott érzi jól magát. Ő talán még azt is kimondja, hogy ez a fránya kapitalizmus nem tesz jót a sajtószabadságnak. Eközben néhány túlhevült tüntető még a kormány lemondását is követeli. Fura értelmezése ez a piacgazdaságnak. A kormány – mely a kritikusok szerint máris túl nagy befolyásra tett szert a médiában – lakoljon meg, mert egy külföldi tulajdonos eladja a tulajdonában lévő lapot. Egy a piacon „normálisnak” számító ügylet. Emlékezzünk: 2015. június 2-án az MSZP pártalapítványa eladta 27,65%-os, a munkatársak egyesülete pedig 1,42%-os részesedését a Mediaworks-nek. Akkor senki sem féltette a sajtószabadságot! Lehet persze, úgy is érvelni, hogy az információ nem puszta áru. De akkor ez a megfontolás nem csak egy lapra, hanem az egész médiára is vonatkozik. Például az rtl-klubra, mely nem is tudni, hogy szolidárisan, vagy kis kárörömmel, de így számolt be a fejleményekről: Vége a Népszabadságnak, legalábbis az eddigi formájában. Bizonytalan ideig nem jelenik meg az újság és az internetes oldala is elérhetetlen – így döntött a tulajdonos. Erről előzetesen a főszerkesztőt és az újságírókat sem tájékoztatták, ők puccsnak tartják az egész eljárást. (…) A döntést az újság veszteségével indokolta a tulajdonos Mediaworks. A cég, ami a Népszabadság mellett a Nemzeti Sport, a Világgazdaság és tizenhárom megyei napilap tulajdonosa is, tavaly félmilliárd forint nyereséggel zárt.[2]

A következő hír ugyanazon online oldalon: Tivy és Zseraldin egymásra találtak a takaró alatt. Éljen a sajtószabadság? Továbbá: Lóri feladta a játékot. Mint a Mediaworks. Való Világ!

[1] http://index.hu/belfold/2016/10/08/miert_kellett_kinyirni_a_nepszabadsagot/

[2] http://rtl.hu/rtlklub/hirek/hetfotol-nem-jelenik-meg-a-nepszabadsag

 

Mária Rádió – Jegyzetek – 3,5’ röpirat az etikáról 100 (2016.10.13.) VOLT EGYSZER EGY NÉPSZABADSÁG


Forrás:ulrichblog.wordpress.com
Tovább a cikkre »