Mert "a Viktor engedi": Vajna százmilliókkal rövidíti meg az államot az állami pénzből vett TV2-csatornák Romániába telepítésével

Mert "a Viktor engedi": Vajna százmilliókkal rövidíti meg az államot az állami pénzből vett TV2-csatornák Romániába telepítésével

Több százmillió forinttól eshet el a magyar állam azáltal, hogy Andrew G. Vajna Romániában jegyezte be a TV2 nyolc kábelcsatornáját. A bukaresti médiahatóság már kedden engedélyezte, hogy az öt tervezett és a három működő csatorna onnan sugározzon, így a nyolc adó a román médiatörvény szerint fog működni, márpedig az ottani jogszabályok a hazai díjszabáshoz képest alacsony médiaszolgáltatási díjat határoznak meg.

Vajna tévétársaságának bevétele tavaly 18,3 milliárd volt, könnyen belátható tehát, hogy a filmügyi kormánybiztos az „aprópénzért nyúlt le", amikor Romániát választotta. Azt, hogy a TV2-s adók romániai bejegyzésével a magyar állam mennyi bevételtől esik el, nehéz pontosan kiszámolni, mert a médiahatóság nem hozza nyilvánosságra az egyes csatornák befizetéseit, csak egy rendkívül bonyolult képletet, ami alapján a tévék és rá­diók kiszámolhatják, mennyit kell átutalniuk. Figyelembe véve a különféle kedvezményeket, ­80–160 milliós összegről beszélhetünk a nyolc TV2-es csatorna esetében.

A magyar médiahatóság a díjból befolyt összeg jó részét mecenatúrára, például magyar filmek gyártására költi. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) kimutatása szerint 2014-ben a kábeltévék és a helyi rádiók 592 milliót fizettek be a kasszába. Lenne helye tehát a TV2-s díjnak: ha Vajna idehaza jegyezte volna be a csatornáit, akár 27 százalékkal növelhette volna az NMHH bevételeit.

Ugyanakkor a magyar állam a 160 milliónál is többet bukhat: a filmügyi kormánybiztos létrehozott egy külön céget Romániában, és ha ez a vállalat fogja működtetni a csatornákat, a szomszédban fog adózni is. Mivel Vajna romániai képviselője olyan adatokat is elárult a keddi bukaresti meghallgatásán, amelyeket idehaza üzleti titokként kezel, hozzávetőlegesen meg lehet becsülni az adókiesést is.

A CEE Broadcasting Co. Srl. minimum 7,1 millió ­euró (2,2 milliárd forint) bevételre számít a romániai csatornáknál. Ha nyereséges lesz a cég, akkor Romániában fizeti be a társasági adót, azaz Magyarország további tízmil­lióktól, rosszabb esetben százmillió­tól eshet el.

A kormánybiztos lépése nem egyedi eset. Magyarországon 113 magyar nyelvű csatorna fogható, de a magyar médiahatóság csak 13 adót tart nyilván, a többi külföldről adja az adását. A piac legnagyobb szereplője, a 30 százalékos közönségaránnyal rendelkező RTL-csoport a hét kábeladóját Luxemburgból sugározza.

A TV2 három kábeladója (Super TV2, Pro4, Fem3) eddig Londonból szórta az adást. Andy Vajna lépése azért is meglepő, mert a kormánybiztos 6,7 milliárdos hitelt kapott az állami Eximbanktól a TV2 megvételére, további 1,2 milliárdot a működtetésére, például a Romá­niába telepített csatornák fenntartására.

Spórolás

Az öt új adó elindítását a TV2 egy májusi médiakonferencián jelentette be. A kábelszolgáltatók azonnal tiltakoztak kijelentve, az előfizetői csomagokban nem tudnak helyet szorítani az új csatornáknak. Két új adó ingyenes lesz, azaz nem kérnek terjesztési díjat a kábelesektől. A rossz anyagi helyzetben lévő szolgáltatók el fognak gondolkodni az ajánlaton, hiszen csomagjaikban lévő hasonló csatornákért (MTV, Viva, Nickelodeon, Disney stb.) komoly összegeket fizetnek. Márpedig a TV2 úgy számol, e két adó elindítása 280 millióba kerül – kb. ennyit spórolnak a csatornák Romániába telepítésével.

(Nol)

Korábban írtuk: Izaura TV és társai – Vajna Romániába viszi a tévécsatornáit


Forrás:kuruc.info
Tovább a cikkre »