Londont bírálta az orosz külügyminisztérium

Távozóban az EU-ból London hátrahagyta Európában a szólás szabadságát – vélekedett Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője, miután hétfőn ismertté vált, hogy a brit NatWest bank a Russia Today (RT) nevű, angol nyelven sugárzó orosz állami hírtévé nagy-britanniai számláinak zárolása mellett döntött.

Twitter-bejegyzésében Zaharova gyúnyosan megjegyezte, hogy Nagy-Britannia “káros szokások” nélkül kezdi meg új életét.

Szergej Zseleznyak, az Állami Duma külügyi bizottságának tagja kijelentette, hogy a “felháborító” ügyben magyarázatért fordulnak Londonhoz, és állásfoglalást kérnek majd az olyan nemzetközi szervezetektől mint az ENSZ és az Európa Tanács. Az Oroszországi Újságírók Szövetsége a Nemzetközi Újságíró Szövetségnél (FIJ) tett panaszt az incidens miatt.

A TASZSZ orosz hírügynökséget a brit pénzügyminisztériumban úgy tájékoztatták, hogy a döntést a számlakezelő bank maga hozta meg, s az nem tekinthető újabb, Oroszország elleni szakciónak. A tárca egy illetékese szerint London 2015 februárja óta nem vezetett be új gazdasági büntetőintézkedéseket Moszkvával szemben.

Margarita Szimonyjan, az RT főszerkesztője közölte: a televízió a számlák zárolása ellenére is keresi a lehetőséget a munka folytatására. Szimonyjan szerint az ügyben “politikai döntés” született, mert sem a pénzügyi hatóságok, sem a bank részéről soha semmilyen kifogás nem merült fel a csatornával kapcsolatban. Mint mondta, ezzel szemben gyakran érték bírálatok az RT-t amiatt, hogy bemutatta az an-Núszra Front nevű szíriai terrorszervezetnek az aleppói békés lakosság ellen elkövetett támadásait.

A történtekről elsőként Szimonyjan számolt be orosz nyelvű Twitter-üzenetében, amely szerint a cég minden nagy-britanniai számláját zárolták, és a bank közölte azt is, hogy a döntéssel szemben nincs helye felülvizsgálati kérelemnek. “Üdv a szólásszabadságnak” – tette hozzá üzenetében a főszerkesztő.

Az RT Nagy-Britanniában sugárzott, Londonban szerkesztett változata hétfőn mindazonáltal működött, és szintén beszámolt a bankzárlatról. A tévétársaság ismertetéséből kiderült, hogy nem azonnali intézkedésről van szó: a bank az RT egyes számláit novemberben, a többit decemberben zárolja. Az idézett banki értesítésben is szerepel ugyanakkor, hogy a döntés végleges.

John Kerry amerikai és Boris Johnson brit külügyminiszter előző nap Londonban tárgyalt a szíriai válságról. Tájékoztatójukon Johnson kijelentette: jelenleg a legerőteljesebb eszköz a Nyugat kezében “a szíriai rezsim és támogatói” elleni újabb szankciók érvényesítése. Kerry ehhez hozzátette, hogy a nyugati szövetségesek már fontolgatják a szankciókat, de ezek mibenlétét sem ő, sem Johnson nem részletezte.

Az amerikai külügyminiszter szavaira reagálva hétfőn Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettes a Pavlovi reflexhez hasonlította Washingtonnak a Moszkvával szembeni szankciós politikáját.

“(Úgy működnek a dolgok), mint Pavlovnál: megszólal a csengő és megkezdődik a gyomorsav kiválasztása. Ha egy majmot sokáig tartanak ketrecbe zárva, akkor meg lehet tanítani neki, hogy nyomjon meg egy fogantyút ahhoz, hogy kiessen neki a táplálék” – fogalmazott az orosz diplomata. “Itt is így megy: ha az Egyesült Államoknak valami nem felel meg Oroszország magatartásában, akkor kiabálás kezdődik a szankciókról. Nem méltó ez egy olyan országhoz, amely képesnek érzi magát külpolitikai céljainak elérésére. Ilyen módszerekkel nem lehet külpolitikai célokat elérni” – tette hozzá Rjabkov.

A TASZSZ a számlazárolással kapcsolatban emlékeztetett rá, szeptemberben a brit távközlési hatóság, az Ofcom az RT adásaival kapcsolatban a műsorszórásra vonatkozó szabályok három ízben történt megsértését állapította meg. A hatóság állásponja szerint két alkalommal a The Truthseeker (Az igazságkereső) című műsorában, s egy harmadik esetben egy ukrán menekültekről készített dokumentumfilmmel vétett a szabályok ellen, az utóbbi esetben “a szükséges pártatlanság” hiányával.

Az orosz hírügynökség szerint az Ofcom további három alkalommal hozott határozatot a The Truthseeker ellen. Egy alkalommal azért, mert a tévécsatorna arra a megállapításra jutott, hogy a BBC egy szíriai vegyi támadásról szóló anyagában meghamisított egy felvételt, egy szíriai orvos nyilatkozatában a “napalm” szót a “vegyi fegyver” kifejezéssel helyettesítve be. A brit hatóság szerint az RT eltúlozta az ügy jelentőségét és ezzel félrevezette a nézőket.

A Russia Today elnevezésű, Nyugaton alapvetően propagandaeszköznek, Moszkva által pedig az orosz álláspont szószólójának tekintett tévécsatornát 2005-ben alapította meg a RIA Novosztyi hírügynökség, Mihail Leszin akkori elnöki tanácsadó kezdeményezésére. A televízió 2005. december 10. óta sugároz megállás nélkül angol nyelven.


Forrás:gondola.hu
Tovább a cikkre »