Hamarosan már nem csak a szemünk számára lesz elérhető a virtuális valóság, érezni is fogjuk azt.
Virtuális valóságon (angolul Virtual Reality, azaz VR) a digitális technikával létrehozott világot, és az általa felkeltett perceptuális élmény egészét értjük.
A VR-ben a program használója egy sisakot illeszt a fejére, melynek következtében jobb illetve a bal szem számára digitálisan előálított kép két, a szemhez közvetlen közel elhelyezett képernyőn jelenik meg. A látványon túl a virtuális valóságban a hallás, a tapintás, a hely- illetve a helyzetváltoztatás is fontos szerepet kap.
Régóta fejlesztenek már VR-eszközöket, de csak az utóbbi években került igazán fókuszba a virtuális valóság. Az első lépést az Oculus tette meg, márciusban pedig a Samsunggal közösen kijöttek a továbbfejlesztett Gear VR-rel, ami a korábbinál jóval élethűbb élményt nyújt. Most német kutatók készítettek egy olyan speciális eszközt, amivel a virtuális teret és a valóságot még közelebb lehet hozni egymáshoz – számolt be a BGR.
A németországi Hasso Plattner Intézet szakemberei a napokban mutatták be az Impacto nevű készüléket, ami a kézre, karra és lábra is felszerelhető érzékelők, valamint egy speciális szoftver segítségével képes a felhasználó számára a virtuális valóságot, ezzel keltve benne olyan érzést, mintha valóban megérintené a VR-ben lévő tárgyakat.
A kutatók két játékon keresztül már demonstrálták is, mire képes az Impacto: egy bokszolós játékban a felhasználó érezte a karjára érkező blokkolt ütéseket, míg egy másik esetén úgy érezte, mintha valódi labdával dekázna. A fejlesztők a rezgés-visszacsatolás mellett a bőr elektromos stimulálásával érik el a virtuális valóság érzékelését.
A fejlesztők szerint a hordozható eszköz végső változata wifin keresztül kommunikál majd, méretéből adódóan pedig a felhasználó akár sétálgatni is tud vele a virtuális térben. Egy ehhez hasonló eszközön, a virtuálisvalóság-kesztyűn a texasi Rice Egyetem hallgatói is dolgoznak, a Bristoli Egyetemen pedig azon munkálkodnak, hogy kesztyű nélkül is kitapinthassuk a VR-ben létező tárgyakat.
(HVG nyomán)