A koronavírus-járvány miatt bevezetett egészségügyi rendelkezések feloldása után idén a kegyhely környéke ismét megtelt árusokkal, sátrakkal és ételt árusító standokkal, melyek hagyományosan jellemzik a Szűz Mária-tisztelet e nagy tömegeket vonzó rendezvényét. Ráadásul az állami és helyi hatóságok külön figyelmet és forrásokat fordítottak az ünnepségek zökkenőmentes lebonyolításához szükséges közszolgáltatások biztosítására, mint a gyors hulladékelszállítás vagy a biztonság és a rendfenntartás összehangolása.
A Mária születése tiszteletére e helyen rendezett ünnepségek május végén kezdődnek, s egy hétig tartanak. A Mária-kegyhely a Szent Család-zarándokút egyik legfontosabb állomása;
az évezredes hagyomány szerint Mária, József és a gyermek Jézus elidőzött itt, ahol később a templom épült, amikor Egyiptomba menekültek Heródes gonosz tervei elől.
Az egyiptomi kormány évek óta törekszik a Szent Család-zarándokút fejlesztésére, hogy vonzóvá tegye a világ minden tájáról érkező zarándokok és turisták számára. Amint arról a témával foglalkozó oldalak, mint a Copts Today is beszámolt, idén az állami és helyi hatóságok külön figyelemmel kísérik az ünnepségeket és a zarándoklatokat. Többek között azért, hogy felmérjék a kegyhely körül épített első állami és magán finanszírozású létesítmények – új utak, parkolók, zöldterületek, szálláshelyek – hatékonyságát, ami támpontot ad a kegyhely és a Szent Család-zarándokút különböző más állomásait érintő turisztikai fejlesztési programok tervezéséhez.
A Szűz Mária tiszteletére emelt templomot Dzsabal al-Tajrban (mely azt jelenti: Madarak hegye) Kr. u. 328 körül alapították Konstantin császár édesanyja, Ilona akaratából, s a kopt keresztények egyik legkedvesebb kegyhelyévé vált. Az eredeti, sziklába vájt kultuszhelyen évente csupán három alkalommal tartanak liturgikus szertartást, a kopt keresztények három főünnepén.
A helyi hagyomány szerint a Szent Család, miután Samalut városához ért, átkelt a Níluson Kelet felé, éppen ott, ahol ma a kolostor áll, és letelepedett abban a barlangban, amely köré később felépítették az ősi templomot. A Madarak hegyét, ahol a kolostor található, Tenyér hegynek is nevezik, mert a legenda szerint miközben a kicsi Jézus Máriával és Józseffel a hegy mellett volt, egy hatalmas szikladarab levált, és úgy tűnt, maga alá temeti őket. Ekkor az Úr Jézus kinyújtotta a kezét, megállítva a legördülő sziklát, melyen ott maradt tenyerének lenyomata.
Dzsabal al-Tajr kolostorában egész évben virágzik Jézus Édesanyjának tisztelete, mely a muszlimok körében is elterjedt, akik főként augusztusban, Mária elszenderedésének ünnepe körüli tizenöt napban zarándokolnak el a kegyhelyhez, hogy kegyelmeket kérjenek és imádkozzanak.
Fordította: Balláné Sárközi Jáhel
Forrás: Fides.org
Fotó: Vatican News
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria