Kemény szavak a sajtószabadságról

Igazat írt a Népszabadság-ügyben a Die Presse volt főszerkesztője

Andreas Unterberger a vezető osztrák lap, a Die Presse és a Wiener Zeitung korábbi főszerkesztője volt. Blogjában tegnapelőtt a teljes osztrák és nyugati sajtóval szembemenve „Népszabadság”, a „Wirtschaftsblatt” és a „sajtó” címmel így kezdi írását:

„Felfüggesztettek egy magyar lapot. Ez nálunk – és különösen az előfizetői díjból működő ORF-nél – nagyobb mediális visszhangot váltott ki, mint az osztrák napi- és hetilapok bezárása. Ami figyelemreméltó. De ennél még figyelemre méltóbb, hogy az egyéb médiahalálok esetében teljesen hallgatag Európai Bizottság a magyar lap tekintetében hirtelen hivatalos nyilatkozatot adott ki ezzel a címmel, hogy ’Aggaszt bennünket’.

Csakhogy az Európai Bizottságnak a magyarországi médiahelyzet miatt sokkal kevésbé kellene aggódnia, mint a görögországi miatt.

“Már ha tárgyilagos lenne. Mivel egy kormány ott a sírba viszi a médiát, mégpedig nem egy külföldi irányítás alatt álló önálló kiadót. Csakhogy a görög kormány baloldali szocialista és ezért nyilván tabu.”

Unterberger ezután rátér az ausztriai Paul Lendvai „gyűlöletorgiáira”, ami abban csúcsosodott ki, hogy szerinte a Népszabadság esetében „bérgyilkosságra” került sor. Hozzáteszi: a „teljesen görbe életpályájú” Lendvai heccvéleménye hidegen hagyhat bennünket, de az nem, hogy az állami adó is ezzel a témával játszadozik, aminek semmi köze nincs a tárgyilagos újságíráshoz”.

De az osztrák közszolgálati adónak habzik a szája akkori is, amikor Trump, Orbán, az Alternatíva Németországért, az Osztrák Szabadság Párt vagy az Osztrák Néppárt ellen kell ideológiai szolidaritásból felindulnia.

A szerző ezután ismerteti a Népszabadság olvasottságának drasztikus zuhanását, ami természetszerűleg jár együtt a bevételek csökkenésével.

„Ennek tulajdonképpen a szerkesztőséget és támogatóit bel- és külföldön némileg visszafogottabbá  kellene tennie. De e helyett a Lendvai & Co. segítségével politikailag üldözötteknek próbálják magukat beállítani”.

A szocialisták mindig így gondolkodnak, és Ausztriában így is tesznek. Főként a bécsi önkormányzatnál vándorolnak adófizetői eurók milliói a társutas lapok kasszáihoz, hogy a városházát irányítók hatalmon maradjanak.

Ezután Unterberger emlékeztet arra, hogy az Európai Bizottság is hallgat arról: e lap korábban az MSZP tulajdonához tartozott és ők a kommunistáktól vették át. Akik nyilván megtartották volna, ha üzletet vagy fényesebb jövőt látnak benne. 

„Ezért nevetséges, hogy most a lap halála miatt rínak”. 


Forrás:gondola.hu
Tovább a cikkre »