Ezt írta a külföldi sajtó a Népszabadság-ügyről

A Népszabadság című politikai napilap kiadásának felfüggesztésével kapcsolatban foglalkozott Magyarországgal a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung című, vasárnaponként megjelenő konzervatív német lap.

Az Elhallgattatva című írásban a szerző, Stephan Löwenstein kiemelte, hogy a Népszabadság „nagyon hirtelen” történt bezárásával „az egyik utolsó kormánykritikus hang némul el”, és sok minden utal „puccsra”.

A kiadóvállalat közleményével kapcsolatban megjegyezte, hogy a társaság által ismertetett tényeket senki nem vitatja. „A probléma a közleménnyel: mindez nem lehet új (információ) a társaság számára, mégis átvette a Népszabadságot” a svájci Ringier-től, arra pedig végképp nincs „elfogadható magyarázat”, hogy miért kellett ennyire „puccsszerűen” eljárni – írta Stephan Löwenstein. Hozzátette: a történtek alapján felmerül a kérdés, vajon az-e a cél, hogy „eltűnjék a nyilvánosságból egy újabb kellemetlen hang”, vagy esetleg csatlakozzék „az Orbán Viktort dicsőítők kórusához”.

Egyebek mellett a TV2 tulajdonosi szerkezetében végbement átalakulásokat és a reklámadó körüli fejleményeket ismertetve kiemelte: „persze a képhez az is hozzátartozik, hogy 2010-ig baloldali és liberális újságírók voltak meghatározók a médiában”, és „Orbán korábbi vereségeit ennek tulajdonítják a táborában”, így a kormányfő a 2010-es „földcsuszamlásszerű” győzelme után egyik első lépéseként átalakította a közszolgálati médiát.

„A médiaterep átrendezése”

A Financial Times című londoni gazdasági napilap budapesti tudósítója, Andrew Byrne a Népszabadságról közölt írásában megállapítja, hogy a legkeresettebb minőségi magyar lap nyomtatott és online változatának felfüggesztése olyan időszakban történt, amikor már folyik „a médiaterep átrendezése a 2018-ban esedékes választások közeledtével”. A szerző szerint a fejlemény aggályokat vet fel a magyarországi sajtó sokszínűségének további eróziójával kapcsolatban.

A Népszabadság felfüggesztéséről szóló bejelentés előtt is voltak már félelmek a médiára, a bíróságokra és a civil társadalmi szervezetekre nehezedő kormányzati nyomás miatt Közép- és Kelet-Európa országaiban, köztük a közeli Lengyelországban is – áll a Financial Times írásában.

A tudósító megemlíti, hogy a Népszabadság kiadója szerint a lap olvasottsága tíz év alatt 74 százalékkal csökkent, és a lap 5 milliárd forint veszteséget halmozott fel. A Financial Times írása szerint azonban más médiacsoportokat „robusztus állami irányítású, közpénzből (finanszírozott) hirdetési bevételek védenek a piaci nyomástól”.

A BBC közszolgálati médiatársaság online hírportálján megjelent írás szerint újságírók és az ellenzék kormányzati nyomásnak tulajdonítja a Népszabadság felfüggesztését.

Az ellenzéki pártok szerint a Népszabadság bezárása is mutatja, hogy a miniszterelnök a magyarországi sajtószabadság eltiprására törekszik, és teljes ellenőrzést akar a média felett – áll a BBC ismertetésében.


Forrás:mno.hu
Tovább a cikkre »