Főangyalokból mindjárt hét is van, mindegyikük más-más dolgot felügyel, egyvalamiben azonban közösek: mindegyiket ma, Mihály arkangyal napján ünnepli a katolikus hagyomány.
A rákosszentmihályi Szent Mihály-templom – esztergomi-ersekseg.hu
A zsidó és keresztény vallás a főangyalokként is említhető arkangyalokat Isten természetfeletti tulajdonságokkal felruházott teremtményeiként mutatja be. Heten vannak: Mihály, Gábriel, Rafael, Uriél, Száriel, Raguél és Ramiél.
Nem lehet véletlen a hetes szám, hiszen az a tökéletességet, teljességet és befejezettséget szimbolizálja, s mint ilyen, több százszor szerepel a Bibliában.
Elég, ha csak a Teremtés történetére gondolunk, ahol is az olvasható, hogy Isten hat nap alatt megteremti az egész világot, majd a hetediken, amikor már minden tökéletesen működik, megpihen.
A Bibliából tudjuk, hogy nem csak jó, de rossz angyalok is vannak. Utóbbiakat démonokként vagy ördögökként említi az Isten szavát őrző Szentírás. A könyv a bukott angyalok seregének vezérét Sátánnak, vagyis „ellenszegülőnek”, esetleg Lucifernek, a fény angyalának hívja, aki hajdan fellázadt Isten ellen, s magával csábította az angyali kar mintegy harmadát. A Biblia ugyanis azt tanítja, hogy a jó és a rossz angyalok hada megütközött egymással. A győztes sereget Mihály arkangyal vezette, aki a háború végén a veszteseket letaszította a mennyből. A bukott angyalok a pokolra jutottak, a győztesek pedig Isten országában, a mennyben maradtak.
A Jelenések könyvében ez olvasható: „Ezután nagy harc támadt a mennyben. Mihály és angyalai megtámadták a sárkányt. A sárkány és angyalai védekeztek, de nem tudtak ellenállni, s nem maradt számukra hely a mennyben. Levetették a nagy sárkányt, az ősi kígyót, aki maga az ördög, a sátán, aki tévútra vezeti az egész világot” (Jel 12, 7-8).
A katolikus és ortodox hagyományban Mihály arkangyalt hatalmas karddal és lándzsával ábrázolják, mellyel minden gonoszt legyőz. Szent Mihály földi megfelelője Sárkányölő Szent György, a középkor egyik legnépszerűbb szentje, kit századokon keresztül a lovagi erények példaképeként és a haza védelmére hivatott katonaság égi patrónusaként említettek.
Történetében a keresztény ihletettségű legendákra jellemző összes elem megtalálható, hiszen a jót jelképező szűz és a gonoszságot jelképező sárkány küzdelmében Isten segítségével, de saját bátorságával és hősiességével győzedelmeskedik. Legyűri a gonoszt jelképező sárkányt, s ezzel nemcsak a szűz életét menti meg, hanem magát a királyságot is.
Nem lehet nem észrevenni Mihály arkangyal és Sárkányölő Szent György alakjának hasonlóságait, történetük párhuzamosságait.
Előbbi a mennyei háborúban győzi le a gonoszt, utóbbi pedig egy földi ütközetben, s ezzel mindketten megszabadítják, mintegy „megtisztítják” az adott királyságot.
Forrás:gondola.hu
Tovább a cikkre »