Mikor forduljak orvoshoz a vérnyomásommal?

Mikor forduljak orvoshoz a vérnyomásommal?

Egy bizonyos kor után egyre több embernél emelkedhetnek meg a vérnyomás értékei, bár a legtöbben önellenőrzés és panaszok hiányában nem fordulnak idejében szakemberhez.

Pedig a megfelelő terápiával elkerülhetőek lennének az olyan szövődmények, mint a stroke vagy a szívinfarktus. Ám vannak olyan esetek, amikor nem árt a mihamarabbi konzultáció. Hogy melyek ezek azt dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magasvérnyomás specialistája válaszolja meg.

Tünetek esetén

Bár a magasvérnyomás gyakran semmilyen tünettel nem jár, ennek ellenére vannak olyan panaszok, melyek jelenléte hipertónia gyanújára adhat okot. Ilyen például a tarkótáji fejfájás, a szédülés, fülzúgás. Mivel a magasvérnyomás komoly hatást gyakorol az érrendszerre, így olyan problémákkal is szembesülhet a beteg, mint a gyakori orrvérzés, a szem erezetének megjelenése, vagy akár látásromlás vagy férfiaknál erekciós problémák. Bármi is legyen a szokatlan tünet, ekkor érdemes otthon elővennie a vérnyomásmérőjét, ugyanis ha többször is 140/90 Hgmm feletti értékeket mér, úgy érdemes szakemberhez fordulnia, aki ha szükségét látja, gyógyszeres kezeléssel és életmód terápiával normalizálhatja a vérnyomását.

Ha horkol

Sokan panaszkodnak arra, hogy éjjelente párjuk hangos horkolásra zendít. Sajnos sokan egy bizonyos kor után egy természetes állapotnak gondolják, pedig gyakran alvási apnoe áll az álmatlan éjszakák mögött. A betegség légzéskimaradással jár, mivel a garatizmok ellazulnak, a nyelv pedig hátracsúszik. A probléma gyakran jár együtt magasabb vérnyomással, ugyanis a légzéskimaradások hatására adrenalin kerül a véráramba, ami megemeli az értékeket. Ráadásul az alvási apnoe miatt a beteg nem tudja kellő mértékben kipihenni magát, így stresszes lesz, ami még tovább fokozza a vérnyomást. Éppen ezért ha tudja magáról – vagy párjáról- , hogy horkol, mérje meg vérnyomását, és ha magas értéket kap, minél előbb forduljon orvoshoz!

Edzés után sem javul a közérzete

A testmozgás az egészséges életmód szerves része, melynek során megemelkedik a vérnyomás. Ez természetes jelenség, és hogy kinek milyen mértékben emelkedik meg, az az alkattól és az edzettség fokától és az edzés típusától is függ. Ekkor jelentkezhetnek magasvérnyomásra jellemző tünetek, ám kb. 10 perc múlva ezeknek el kell múlniuk – vagy legalább csökkenniük. Amennyiben az edzésről hazaérve is magasabb a kelleténél a vérnyomása, az betegségre utalhat! Persze ekkor sem kell lemondania a mozgásról, sőt, szükséges is sportolni, ám lehetőleg kerülje a súlyzós edzéseket, és inkább részesítse előnyben a laza mozgásformákat, pl. a futást, kerékpározást, úszást!

Fehérköpeny szindróma esetén

Bizonyára már Ön is hallott a fehérköpeny szindrómáról, melynek jellegzetes tünete, hogy illetőnek csak az orvosi rendelőben kúszik 140/90 fölé a vérnyomása. Erre sokan csak legyintenek – sok orvos is-, ám fontos ezt is komolyan venni, hiszen ez egyrészt azt mutatja, hogy az illető vérnyomása stresszes helyzetekben hogyan alakul (tehát minél több stressz éri, annál valószínűbb a magasvérnyomás betegség kialakulása), másrészt lehet, hogy kezdődő vérnyomás problémája van. Ekkor érdemes 24 órás vérnyomás monitorozáson részt venni, ahol pontos képet kapat az értékek napszaki ingadozásáról- tanácsolja dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magasvérnyomás specialistája.

Nem hat a gyógyszer

Sajnos olykor előfordulhat, hogy a magasvérnyomásra használt gyógyszer nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ekkor lehet, hogy más dózisra, esetleg más készítményre van szüksége a betegnek (pl. életmódváltás, évszakváltás miatt), ám általában arra hívja fel a figyelmet, hogy secunder hipertóniával áll szemben, vagyis valamilyen más betegség miatt emelkednek meg az értékei.  Ebben az esetben az alap probléma orvoslása az elsődleges, hiszen ez nagyban befolyásolja a vérnyomásának alakulását, így annak terápiáját is.

Mellékhatások jelentkeznek

A hipertónia kezeléséhez használt készítmények az első pár napban okozhatnak némi mellékhatást – pl. álmosságot, szédülést, kábultságot, fejfájást. Ezek megjelenése természetesen egyéni, hiszen befolyásolja többek között a beteg kora, általános állapota, egyéb betegségei, gyógyszerei, stb. Bár a mellékhatások kellemetlenek lehetnek, ám rövid időn belül a zavaró panaszok megszűnnek. Amennyiben ez nem következne be, vagy ha a már egy ideje alkalmazott készítményre rosszul reagál, mindenképp keresse fel orvosát, ugyanis valószínű, hogy az eddigi terápia változtatására van szükség.

Forrás: Trombózisközpont


Forrás:gondola.hu
Tovább a cikkre »