Lovas István: Elhallgatott hírek 126. / Nemzetközi sajtószemle

A rijadi brit nagykövet áttért az iszlám vallásra, – “Parazita bohócnak” nevezte egy brit parlamenti képviselő Junckert, stb., stb.

KHALEEJ TIMES

Az Egyesült Arab Emírségek napilapja a szaúdi arabnews.com hírportálra hivatkozva jelenti, hogy Paul Collis, szaúd-arábiai brit nagykövet feleségével, Huda Mujarkech-csel idén hadzs zarándoklaton vett részt (Mekkában), miután áttért iszlám vallásra. A diplomata elmondta az arabnews-nak, hogy 30 éve tartó diplomáciai pályája teljes egészét muzulmán társadalmakban töltött el és házassága előtt tért át az iszlám hitre. A közölt fotón ő és felesége hagyományos fehér arab öltözékben látható.

POLITICO– „ÉLŐ BLOG”

A szép pozsonyi időben vár a Politico amerikai portál európai kiadásának tudósítója a reptéren arra, hogy sorba érkezzenek a meghívott vezetők a nem hivatalos EU-csúcsra. Junckert, az Európai Bizottság elnökét meghívták. Martin Schulzot, az Európai Parlament elnökét viszont nem, jelenti.  (Tekintettel az eddigi, ezzel ellentétes jelentésekre, melyek szerint Schulz már csütörtökön este megérkezik Pozsonyba, itt az eredeti mondat: „Martin Schulz, the President of the European Parliament is not invited, but Jean-Claude Juncker, President of the Commission, is.”)

L’ESSENTIEL

A világsajtó szinte nem szűnő intenzitással foglalkozik a luxemburgi külügyminiszter azon kijelentésével, hogy Magyarországot ki kell hajítani az Európai Unióból. A luxemburgi lap ezzel kapcsolatban idézi Martin Schulzot, az Európai Parlament elnökét, aki azt mondta, Asselborn követelése „baromság”.

INFORMATION CLEARING HOUSE

Paul Craig Roberts, Reagan elnök volt pénzügyi államtitkára ezt tartotta fontosnak kiemelni abból az interjúból, amelyet Vlagyimir Putyin adott a Bloomberg Businesweek hetilapnak. Az orosz elnök ezzel válaszolt arra, hogy Oroszországnak szándékában áll-e földrajzilag is kiterjeszteni befolyását. „Úgy vélem, hogy minden olyan józan gondolkodású személy, aki komolyan foglalkozik a politikával tudatában van annak, hogy tiszta őrültség az orosz veszedelemről beszélni, például a balti országokkal kapcsolatban. Tényleg nekimenjünk a NATO-nak? Hány ember él a NATO tagországokban? Kb. 600 millió. Igaz? Oroszországnak pedig van 146 millió lakosa. Az, hogy mi vagyunk a legnagyobb atomhatalom, az tény. De el bírja valaki egyáltalán képzelni, hogy a balti országokat atomfegyverek bevetésével fogjuk elfoglalni? Milyen őrült gondolkodás ez? Ez az elsődleges szempont, de nem is a legfontosabb.” A Krím-félszigettel kapcsolatban feltett kérdésre így válaszolt: „Mély meggyőződésünk, hogy nem cselekedhetünk a nép akaratával szemben. A nép akaratával szemben semmit nem lehet tenni. És néhány partnerünk ezt nem tudja felfogni. Amikor a Krím szóba jön, valahogy kihagy az emlékezőtehetségük, és nem veszik tudomásul, hogy az ott élő emberek 70 százaléka orosz nemzetiségű. A többiek úgy beszélnek oroszul, mintha az lenne az anyanyelvük. Ők azok, akik akarták, hogy földjük Oroszországhoz tartozzék. Ez az, amit a Nyugat egyszerűen megpróbál meg nem látni… Ez az egész így egy politikai játszma. Ha biztosítékot akarnak, akkor kijelenthetem, hogy Oroszország együttműködésre irányuló, teljesen békés külpolitikát folytat és kíván továbbra is folytatni.

THE WASHINGTON POST

Az Egyesült Államok második legbefolyásosabb lapját rendkívüli aggodalommal tölti el a kínai állami cenzúra terjedése az országban a hatalmas mértékben megugrott kínai befektetések nyomán.  A kínaiak növelik befolyásukat a médiában és Hollywoodban is. Nő az aggodalom, hogy a kínai kormány befolyása a nyugati média szervezetekben közvetlen, Peking szája íze szerinti cenzúrához vagy öncenzúrához vezet. Az elmúlt öt évben a kínai befektetések évi 2 milliárd dollárról az idén becsült 20 milliárd dollárra nőttek.  Miközben a kínai vállalatokat akár állami tulajdonrésszel vagy közvetlenül Pekingből  irányítják.  A Dalian Wanda kínai vállalat épp most vásárolta meg a hollywoodi Legendary Entertainment filmstúdiót 3,5 milliárd dollárért és most 49 százalékos tulajdonrészt kíván megvásárolni a Paramount Pictures-ben, valamint meg akarja venni az USA két legnagyobb filmszínház hálózatát, az AMC-t és a Carmike Cinemas-t. A Wanda 2020-ra a globális mozibevételek 20 százaléka fölött akar rendelkezni és ezt a célját, írja a lap, korábban is elérheti. Mindezen felül további kínai befektetések is folynak filmstúdiókban, ami még jobban növeli a teljes kínai részesedést a mozipénztárakból befolyó pénzösszegekben. Igen megalapozott az az aggodalom, hogy Amerika legnagyobb kulturális exportjának területén Peking dönthet, hogy mi történjen, mit gyártsanak. A lap felsorol számos filmet, amelyeket már úgy forgattak, hogy tetsszék a kínai cenzoroknak (Vörös Hajnal, Karate Kid, stb.). Egy amerikai kiadó visszamondta egy kínai ellenzékinek szerződéssel lekötött könyve megjelentetését. Az idén a Daily Mail – amely a világ legolvasottabb angol nyelvű portálját üzemelteti – partneri kapcsolatba lépett a kínai kormány által kiadott lappal, a People’s Daily-vel. A lap számos jogi lépést javasol a helyzet további romlásának megakadályozására és olyan lépéseket sürget, mint amivel az Egyesült Államok korábban „a náci és szovjet” propaganda terjesztését fogta le.

ZEROHEDGE

A független amerikai hírportál több konkrét eset bemutatásával ír arról, hogy a Youtube  nevű videó megosztó „behemót” csendben megkezdte a kormánykritikus újságírók cenzúrázását.

THE DAILY MAIL

Felháborodást keltett Nagy-Britanniában Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnökének azon kijelentése, miszerint a Brexit annak a következménye, hogy a brit politikusok negyven éve hazudnak. Douglas Carswell országgyűlési képviselő (UKIP) például kijelentette, hogy Juncker „parazita bohóc”, „akinek a brit népet megvető kijelentése „gyönyörűen megmagyarázza, hogy miért volt igazunk az unió elhagyásában”. „De a Brexit már nem a mi problémánk” – tette hozzá.

THE NEW YORK TIMES

A vezető amerikai lap „Oroszország ellenzéke, noha el van nyomva, de talán saját maga legnagyobb ellensége” címmel írt moszkvai tudósításában bemutatja a szétforgácsolt, gyenge, hatás nélküli, önmagát nevetségessé tevő, egymással is viaskodó ellenzéket. (Még egyszer: a cikk nem budapesti tudósítás.)

THE WALL STREET JOURNAL

A globális lap riportját azzal indítja, hogy bemutat egy családot Pennsylvania  egykor virágzó szén- és acél térségéből. Reading városában a ma 63 éves Gary Martin templomjáró. Egykor a két szülővel felnövekvő családok volt a mindennapi átlag és olyannyira kevesen kábítószereztek, hogy a túladagolásból származó haláleseteket még nem is sorolták külön kategóriába. Ma egészen máshogy van. Az amerikai ipari bázis hanyatlása különösen a fehér munkásokat sújtotta. A tavaly nyugdíjba ment Martin támogatja három unokáját, mert lánya kábítószerfüggő lett. Legidősebb, 22 éves unokája szintén heroinfogyasztó. Felesége nem bírta a stresszt és elvált tőle. Nos, írja a lap, az ilyen emberek, a fehér munkásosztály tagjai Trump támogatói.

DEUTSCHE WIRTSCHAFTS NACHRICHTEN

Joseph Stiglitz, a Nobel-díjas közgazdász elmondta, megerősítve érzi magát már régóta képviselt felfogásában, ami szerint az euróövezetben hibásan reagáltak a kormányok, ugyanis nem a polgáraikat, hanem a bankokat védték. Radikális megoldást javasol, idézi őt a német gazdasági-politikai hetilap: Németországnak meg kell szüntetnie a takarékossági politikához való ragaszkodását.

HAARETZ

Ban Ki Mun ENSZ főtitkár a világszervezet Biztonsági Tanácsa tegnapi ülésén leszögezte, a megszállt területeken lévő zsidó telepek sértik a nemzetközi jogot, a béke akadályát jelentik és terjeszkedésüket azonnal le kell állítani. Ezzel Netanjahu izraeli miniszterelnök azon facebook megjegyzésére reagált, hogy a ciszjordániai telepek eltávolítása egyenlő lenne az „etnikai tisztogatással”.    Az ülést vezető új-zélandi külügyminiszter (a BT soros elnöke) kijelentette, visszataszítónak találta, hogy Avigdor Lieberman izraeli külügyminiszter bojkottálja az ENSZ közel-keleti küldöttét, Nyikolaj Mladenovot, aki pusztán feladatot kívánta végrehajtani.

DIE PRESSE

„Orbán ’illiberális állama’ két pilléren nyugszik” címmel Csillag István (2002-2004 között gazdasági és közlekedési miniszter”) cikkét közli a vezető osztrák lap, amely összefoglalójában már Rákosihoz és Kádárhoz hasonlítja a magyar miniszterelnököt.

www.lovasistvan.hu


Forrás:flagmagazin.hu
Tovább a cikkre »