Hiányosak a kormány hirdetései

Hiányosak a kormány hirdetései

A választási bizottsághoz fordult az MSZP a kormány népszavazási kis kék kampányfüzete miatt – tudta meg a Magyar Nemzet. Nincs ugyanis rajta a kiadványon, hogy ki készíttette azokat, pedig hasonló hiányosságért a szocialistákat korábban elmarasztalták. Közben kiderült, a kvótaellenes kormányzati kampány eddigi legnagyobb nyertesei az Andy Vajna, illetve Habony Árpád érdekeltségébe tartozó médiumok.

A kvótaellenes kormányzati kampány két eleme miatt is a Nemzeti Választási Bizottsághoz (NVB) fordult az MSZP ifjúsági szervezete – mondta el a Magyar Nemzetnek a Societas elnöke. Torzsa Sándor tájékoztatása szerint egyrészt kifogásolják a postaládákba már bedobott kis kék füzetet, amelyben a kormány 18 oldalon magyarázza el, miért kell nemmel szavazni az október 2-i referendumon. Mint elmondta, a probléma ezzel az, hogy nincs feltüntetve az impresszum, nincs megnevezve személy szerint, aki az újságot jóváhagyta.

Pedig még 2010-ben az Országos Választási Bizottság – az NVB jogelődje – egy hasonló esetben már hozott elmarasztaló döntést, akkor az MSZP-vel szemben. A szocialista párt által a választások előtt készített Narancsvidék című kiadvány ugyanis szintén nem tartalmazott impresszumot, ezért akkor az MSZP-t eltiltották a további terjesztéstől.

A másik, amit a Societas most kifogásol, a kormánypárti Magyar Időkben megjelent egész oldalas, ugyancsak a nem szavazatra buzdító hirdetés. Ott az is a probléma, hogy a reklám alsó harmadában zöld alapon, szinte olvashatatlanul tüntették fel, hogy a hirdetést Magyarország kormánya készíttette.

A kormány óriásplakátjai miatt egyébként az MSZP már korábban is az NVB-hez fordult; akkor azt kifogásolták, hogy az egyiken megtévesztő az a szöveg, hogy Brüsszel városnyi embert akar betelepíteni, ahogyan problematikusnak találták az „illegális migráns” kifejezést is. Akkor azonban a választási bizottság elutasította a beadványukat, arra hivatkozva, hogy a kormány kezdeményezte a népszavazást, így lehet véleménye.

A hirdetések nyertesei

Lapunk többször kérte a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetirodától a kampányköltségek részletes elszámolását, ám nem kaptunk tájékoztatást. Tegnap az Átlátszó írt a témában, miután a portál munkatársa kapott adatokat, igaz, csak azokat, amelyeket ki tudott jegyzetelni az elé halmozott iratokból. Az eddig is ismert volt, hogy már összesen 3,9 milliárd forint értékben kötöttek szerződést Rogán Antal szomszédjának, Csetényi Csabának a cégeivel, hogy az „Üzenjünk Brüsszelnek”, illetve a „Tudta?” kampányokat lebonyolítsa, csak a részleteket titkolták. Most kiderült, ezekből – csak júniusban – az Andy Vajnához és Habony Árpádhoz köthető médiumok profitáltak a leginkább. Legtöbbet, 250 milliót televíziós reklámra költöttek, ennek a legjelentősebb része, 202 millió a filmügyi kormánybiztos által megvett TV2-höz, illetve az ahhoz tartozó csatornákhoz került. Az online hirdetések nagy nyertese a mára a fideszes érdekkörhöz sorolható Origo 30 millióval, de jutott a Habony Árpádhoz köthető 888-hoz, Riposthoz és Lokálhoz is, összesen több mint 20 milliónyi reklám.

Érdekesség, hogy Rogán minisztériuma arra hivatkozva utasította el két ellenzéki képviselőnek is – Fodor Gábornak és Kész Zoltánnak – az adatkikérését, hogy a nem rendelkeznek összesített adatbázissal. Pedig az Átlátszó munkatársa elé rakott dossziékban az összes teljesítésigazolás megtalálható volt. A kampányköltségek pontos elszámolása és megismerhetősége kapcsán a Magyar Nemzet az adatvédelmi hatósághoz fordult.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 09. 10.


Forrás:mno.hu
Tovább a cikkre »